Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Australijskie fregaty z importu?

Marynarka wojenna, 13 stycznia 2015

Władze Australii wciąż nie zadecydowały o sposobie pozyskania serii nowych fregat rakietowych dla rodzimej marynarki wojennej.

Decyzja o sposobie zakupu nowych fregat rakietowych zostanie podjęta najwcześniej pod koniec obecnej dekady. Nowe okręty powstaną w ramach programu Sea 5000. Ich koszt wyniesie ok. 10 mld AUD. Zastąpią w linii obecnie używane jednostki typu Anzac / Zdjęcie: MO Australii

Marynarka wojenna Australii zamierza pozyskać co najmniej 8 nowych fregat rakietowych. Okręty zastąpią w linii obecnie używane jednostki typu Anzac (na zdjęciu HMAS Arunta (151)) (Próby morskie HMNS Anzac, 2014-11-11). Wartość programu zakupowego (Sea 5000) może wynieść 10 mld AUD (29 mld zł).

W dalszym ciągu nie wiadomo, czy nowe okręty powstaną przy udziale rodzimego przemysłu stoczniowego, czy producentów z zagranicy. Australijska klasa polityczna rozważa wybór jednej z trzech opcji realizacji programu Sea 5000. W powszechnej ocenie najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zlecenie budowy okrętów partnerowi zagranicznemu. Jednostki powstałyby wówczas w oparciu o istniejący projekt, co zmniejsza ryzyko przekroczenia terminarza lub kosztorysu przedsięwzięcia.

Alternatywą jest zamówienie okrętów budowanych w oparciu o modyfikację jednego z projektów, który jest już w użyciu. Trzecim rozwiązaniem, budzącym zarazem najwięcej kontrowersji, jest zaprojektowanie nowych jednostek od podstaw, w pełni uwzględniając wymogi techniczne marynarki wojennej Australii. Jest to jednak najbardziej ryzykowna opcja, w której ryzyko wystąpienia opóźnień lub przekroczenia kosztorysu jest największe.

Decyzja o sposobie zakupu nowych fregat ma zostać podjęta najwcześniej w 2018. Obecne australijskie władze mają skłaniać się najbardziej ku pierwszej z wymienionych opcji. Jej wybór ograniczy jednak grono potencjalnych dostawców jedynie do producentów z zagranicy. Na takie rozwiązanie nie chcą zgodzić się przedstawiciele zlokalizowanych głównie na południu Australii stoczni, które od lat współpracują z marynarką wojenną. Opozycja ostrzega zarazem rząd, że zakup okrętów za granicą de facto oznaczałby koniec rodzimego przemysłu stoczniowego.

W powszechnej ocenie jedyną szansą rodzimych stoczni na przekonanie władz centralnych będzie sprawna budowa kolejnych niszczycieli przeciwlotniczych typu Hobart. Przedsięwzięcie zaliczyło już jednak kilkuletnie opóźnienie. Jego budżet przekroczono o co najmniej 600 mln AUD (1,7 mld zł) (Na ratunek AWD, 2014-12-10, Brak wiary w ASC, 2014-11-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.