Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wzrost przychodów przemysłu lotniczego i obronnego

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 13 sierpnia 2018

W 2017 globalne przychody przemysłu lotniczego i obronnego wzrosły do 685,6 mld USD, czyli o 18,3 mld USD (2,7%) w ujęciu rocznym. Sektor wzrost ten zawdzięcza przede wszystkim rozwojowi lotnictwa cywilnego i zwiększeniu wydatków na obronność w Europie. Jak wynika z corocznego raportu Global aerospace and defense industry financial performance study, przygotowanego przez spółkę doradczą Deloitte, producenci oryginalnego wyposażenia i elektroniki zwiększyli swoje przychody w 2017 odpowiednio o 5,6 i 4,7 mld USD. Największy wzrost przychodów w sektorze  przemysłu lotniczego i obronnego – o 42,3% – odnotowała turecka spółka Aselsan.

Do 2036 na rynek trafi około 36,8 tys. nowych samolotów komunikacyjnych / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników 100 największych przedsiębiorstw z branży lotniczej i obronnej. Przychody każdej z nich sięgnęły ponad 500 mln USD. W 2017 globalny sektor lotniczy i obronny rósł szybciej niż rok wcześniej – o 2,7% wobec 2,4% w 2016. Było to jednak nieco poniżej tempa wzrostu globalnego PKB, wynoszącego 3,1%, głównie z powodu spowolnienia tempa rozwoju przemysłu lotniczego, który w 2017 wyniósł jedynie 1,2%.

Przychody analizowanych przedsiębiorstw zwiększyły się o 18,3 mld USD i osiągnęły poziom 685,6 mld USD. To zasługa głównie przemysłu obronnego, którego przychody wzrosły o 3,9%. W przypadku lotnictwa cywilnego w omawianym okresie na rynek trafiła rekordowa liczba 1481 nowych samolotów – mówi Piotr Świętochowski, Partner w Dziale Audit & Assurance Deloitte, ekspert ds. przemysłu obronnego. W ubiegłym roku europejskie przedsiębiorstwa z sektora lotniczego i obronnego zanotowały wzrost przychodów o 3,2%., a amerykańskie o 3,4%. Rentowność sprzedaży w branży w skali globalnej wzrosła o 10,8%.

W 2017 globalne przychody producentów samolotów oraz sprzętu lotniczego rosły ponad dwukrotnie wolniej niż rok wcześniej – o 1,2%, do 323,1 mld USD, wobec 2,7% w 2016. Spadek przychodów był w dużej mierze spowodowany spowolnieniem dostaw samolotów szerokokadłubowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Europejski sektor lotniczy mógł się pochwalić zwiększeniem przychodów o 3,7%, podczas gdy amerykański zanotował tylko nieznaczny wzrost o 1,3%. Liczba nowych samolotów zamówionych w 2017 wyniosła 14 215 sztuk, podczas gdy rok wcześniej było to 13 687. Według szacunków do 2036 wyprodukowanych zostanie około 36,8 tys. nowych samolotów komunikacyjnych.

Przychody w globalnym przemyśle obronnym w 2017 wzrosły o 3,9%, do 361,5 mld USD. Odwrotnie niż w lotnictwie cywilnym motorem wzrostu w przemyśle zbrojeniowym jest jego amerykańska część, której przychody wzrosły o 4,5%. Niemniej jednak tempo wzrostu w Europie zwiększyło się z 0,6% aż do 2,6%, co wynikało głównie z rosnącej presji na zwiększenie wydatków wojskowych do 2% PKB ze strony amerykańskiego rządu na państwa członkowskie NATO.

Wydatki obronne w 2018 w Polsce odzwierciedlają pozytywny trend rozwojowy, który oznacza ich coroczny wzrost proporcjonalny do wzrostu PKB. Co więcej, wydatki obronne Polski w przeliczeniu na jednego żołnierza kształtują się na poziomie 96 tys. USD, w porównaniu do 143 tys. USD w europejskich krajach NATO (przy poziomie 308 tys. USD we wszystkich krajach NATO) oraz 537 tys. USD w Stanach Zjednoczonych.

Podobnie jak rok wcześniej, dynamika przychodów w przemyśle lotniczym i obronnym była spowodowana przede wszystkim przyrostem przychodów wśród producentów oryginalnego wyposażenia oraz w segmencie elektroniki odpowiednio o 5,6 i 4,7 mld USD. Wzrost w pierwszym obszarze związany jest ze znacznym wzrostem przychodów w 2017 w spółce Lockheed Martin, który wyniósł 8%, czyli 3,8 mld USD. Z kolei wśród producentów elektroniki największym wzrostem przychodów, o 29,7%, pochwalić się może Rockwell Collins.

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu wojskowego. Nadal pierwszeństwo należy do koncernu Boeing, choć warto zaznaczyć, że w 2017 zanotował spadek przychodów o 1,2%, do 93,4 mld USD. Na drugim miejscu pod względem wielkości przychodów pozostaje Airbus (75,3 mld USD), który w zeszłym roku dostarczył 718 dużych samolotów komunikacyjnych, tym samym notując wzrost ich produkcji o 4,4% rok do roku. Trzecie miejsce, podobnie jak rok wcześniej, zajmuje Lockheed Martin, który w 2017 uzyskał przychody w wysokości 51,1 mld USD (Rozpoczęto produkcję F-15QA, 2018-08-10, Szczęśliwa dostawa A350-900, 2018-08-08, Ostatni C-5M dostarczony, 2018-08-06).

Jednak największy wzrost przychodów w ubiegłym roku zanotowała turecka spółka Aselsan – 42 3% (Tureckie samoloty walki elektronicznej , 2018-08-10). Spośród 100 analizowanych przedsiębiorstw 32 zanotowały spadek przychodów. Największy z nich odnotowało przedsiębiorstwo Korea Aerospace Industries, którego wyniki spadły aż o 29,7% (774 mln USD).

W tym roku i w latach kolejnych należy się spodziewać dalszego wzrostu w światowym sektorze obronnym, ponieważ kraje stale zwiększają wydatki na wojskowość, aby przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom. Portfel zamówień na samoloty komunikacyjne sięgający już ponad 14 tys. szt. spowoduje, że również branża lotnicza będzie osiągać stabilne wyniki finansowe – podsumowuje Piotr Świętochowski.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.