Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ctrl+Sky ochroni norweskie porty

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 16 stycznia 2019

System do detekcji i neutralizacji bsl Ctrl+Sky będzie chronić porty lotnicze w Norwegii. Trójmiejska spółka Advanced Protection System (za pośrednictwem norweskiego dystrybutora) współpracuje z Avinor AS, właścicielem i operatorem 45 portów lotniczych w Norwegii (w tym 12 cywilno-wojskowych), znajdującym się pod kuratelą tamtejszego ministerstwa transportu i łączności. Polski system od początku tego roku chroni lotnisko Stavanger przed bezzałogowymi statkami latającymi, a także ptakami, których obecność stwarza poważane zagrożenie dla samolotów podczas lądowania i startu.

Polski system do detekcji i neutralizacji bsl Ctrl+Sky od początku tego roku chroni lotnisko Stavanger przed bezzałogowymi statkami latającymi i ptakami / Zdjęcie: Advanced Protection System

Codziennie słyszymy o bezzałogowcach, zakłócających ruch lotniczy na świecie, co generuje gigantyczne koszty dla gospodarek. Nie zaskakuje mnie to, że w końcu pojawiły się one na dłużej nad pasami startowymi wielkich lotnisk. Dziwi mnie jednak, jak bardzo tak potężne porty lotnicze, jakim są np. Gatwick i Heathrow, były nieprzygotowane na tego typu zagrożenie. Choć po ostatnich wydarzeniach, to podejście zaczęło się diametralnie zmieniać, dostajemy dziesiątki zapytań o nasz system z całego świata – podkreśla dr Maciej Klemm, prezes Advanced Protection Systems.

Norwegowie, przez których porty lotnicze w 2018 przewinęło się rekordowe 50 mln pasażerów, postanowili działać już po pierwszych zwiastunach nadchodzących kłopotów, gdy w listopadzie 2017 na lotnisku Stavanger zaobserwowano Bezzałogowiec. Port, podobnie jak Londyn-Gatwick, został sparaliżowany, choć szczęśliwie tylko na kilkadziesiąt minut. Zamknięcie przestrzeni powietrznej oznaczało jednak, że m.in. samolot z Oslo musiał krążyć w powietrzu przez ponad 20 min.

Pracujemy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, aby zapobiec kolizji ptaków z samolotem lub śmigłowcem. Jest rzeczą oczywistą, że bezzałogowiec tej samej wielkości, co ptak może spowodować poważne uszkodzenie samolotu lub śmigłowca – podkreśla Anker Lorentzen, dyrektor norweskiego lotniska.

Dla APS norweski kontrakt to jeden z kilku kluczowych projektów: spółka zabezpiecza m.in. Stadion Miejski w Gdyni, a także współpracuje ze spółką PZU Lab z Grupy PZU. Wspólnie proponują biznesowi przełomowe rozwiązania w ramach bezpieczeństwa na niebie wokół fabryk, stadionów czy miejsc imprez masowych.

Ctrl+Sky to system umożliwiający wykrycie, śledzenie i neutralizację bsl-intruzów. Bezzałogowce od kilku lat umacniają swoją pozycję na rynku usług – nie są już tylko zabawką i nowoczesnym rozwiązaniem technologicznym – to przełom w logistyce, przemyśle i co najważniejsze w bezpieczeństwie – dodaje Klemm.

System Ctrl+Sky – jako jedyny świecie umożliwia wykrycie bsl jednocześnie za pomocą sensora radarowego, akustycznego, wizyjnego i radiowego. Umożliwia skuteczne wykrywanie i neutralizację bezzałogowców przez całą dobę – mówi Radosław Piesiewicz, jeden z twórców systemu Ctrl+Sky.

Spółka APS produkuje także, zintegrowane z systemem detekcji i neutralizacji, urządzenia zakłócające włączające się automatycznie po wykryciu bsl w strefie ochronnej. Systemy do wykrywania i identyfikacji bezzałogowców są dostępne na rynku komercyjnym zaledwie od kilku lat. W 2022 rynek wart ten będzie już 16 mld USD. Według prognoz Goldman Sachs potencjał finansowy rynku bsl w l. 2016–2020 wyniesie nawet 100 mld USD. W 2016 przychody z usług z wykorzystaniem bsl wyniosły 164 mln zł, a w 2016 przekroczyły 250 mln zł. Jak podaje Federalna Administracja Lotnictwa w 2017 w Stanach Zjednoczonych Ameryki sprzedano ponad 2,3 mln bsl (Bsl do transportu medycznego? , 2018-11-23, APS otwiera dział w USA, 2018-02-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.