Dziś w Warszawie zaprezentowano możliwości bezzałogowego statku latającego, przeznaczonego do ochrony linii kolejowych. Jego projektantem i producentem jest spółka WB Electronics.
Nieopodal dworca kolejowego Warszawa Wschodnia zorganizowano dzisiaj prezentację bezzałogowego statku latającego przeznaczonego do ochrony linii kolejowych i elementów infrastruktury kolejowej. Jego projektantem i producentem jest przedsiębiorstwo WB Electronics (Kilkaset zestawów mini-bsl dla Indii, 2015-08-28, WB Electronics i Thales opracują Gryfa , 2015-07-09). Zgodnie z zapisami umowy spółka z Ożarowa, specjalizująca się w bezzałogowych statkach latających oraz systemach łączności i dowodzenia dla wojska, dostarczy Polskim Liniom Kolejowym, spółce zależnej PKP, 3 bezzałogowce, wraz z pełnym wyposażeniem niezbędnym do planowania i kontroli lotów. Posłużą one do ochrony linii kolejowych i infrastruktury niezbędnej do zapewnienia sprawnego transportu kolejowego.
Każdy bsl jest wyposażony w kamerę, umożliwiająca prowadzenie obserwacji terenu w świetle dziennym i kamerę termowizyjną. Obraz z kamer jest przekazywany w czasie rzeczywistym do stacji kierowania, znajdującej się w samochodzie terenowym Mitsubishi Pajero.
Podczas prób, które potrwają do końca roku, bezzałogowce muszą wylatać ok. 500 h. Po analizie ich wyników kolejarze podejmą decyzję o ewentualnym zakupie bsl. W terenie sprawdzamy przydatność bsl do monitoringu i ograniczania kradzieży oraz ingerencji w urządzenia, które zapewniają bezpieczny i punktualny przejazd pociągów – mówi Paweł Boczek, Zastępca Komendanta Głównego SOK ds. Ochrony. Dotychczas sprawdzano skuteczność bezzałogowców na Śląsku, czy na trasie z Warszawy do Gdańska. Już pierwsze akcje pozwoliły udaremnić kradzież węgla w okolicach Mysłowic – dodaje zastępca komendanta regionalnego Straży Ochrony Kolei w Warszawie Michał Wacławik.
SOK wykorzystując nowoczesny sprzęt m.in. mobilne centra monitoringu (specjalne pojazdy wyposażone w kamery) jest w stanie obserwować kilkukilometrowy odcinek linii kolejowej i na bieżąco, dzięki łączności radiowej z innymi patrolami, reagować na przypadki łamania prawa. Funkcjonariusze mają też do dyspozycji fotopułapki, automatycznie rejestrujące wtargnięcie osoby nieuprawnionej na teren kolejowy. Kolejarze oczekują, że wykorzystanie systemów bezzałogowych do bieżącego monitoringu linii kolejowych może ograniczyć niszczenie i kradzież elementów infrastruktury kolejowej i tym samym poprawić bezpieczeństwo podróży i przewozu ładunków.
Dzięki nowoczesnym urządzeniom obserwacyjnym w 2015 o 15% spadła liczba przestępstw na terenie kolejowym. Od stycznia do września SOK zanotowała 8178 zdarzeń (w ub. r. – 9709). O 40% zmniejszyła się też liczba kradzieży towarów z wagonów. Przez 9 miesięcy 2014 było ich 1299, a w br. – 778. W dodatku o 19% zmniejszyła się liczba kradzieży i dewastacji elementów infrastruktury i urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. To prawie 700 kradzieży mniej niż przed rokiem.
Wykorzystanie bezzałogowców do bieżącego monitoringu linii kolejowych znacząco zmniejszy możliwość niszczenia i kradzieży elementów infrastruktury kolejowej i tym samym poprawi bezpieczeństwo korzystania z infrastruktury kolejowej na terenie Polski. Ograniczenie aktów kradzieży i dewastacji to dla pasażerów mniej opóźnień i przerw w ruchu pociągów, a dla zarządcy infrastruktury mniejsze straty finansowe.
WB Electronics wygrało również przetarg, ogłoszony przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne, na monitoring sieci energetycznych. Jest to pilotażowy projekt wykorzystania bsl do bieżącego monitoringu stanu technicznego linii przesyłowych sieci elektroenergetycznych. Do realizacji projektu zostanie wykorzystana technologia skaningu laserowego. Realizacja obydwu kontraktów odbędzie się przy współpracy ze wspieranym przez Grupę WB gliwickim start-upem, spółką Novelty RPAS.