Boeing ogłosił wczoraj, że od połowy kwietnia zredukuje produkcję samolotów modelu 737 z 52 do 42 miesięcznie. Koncern nie podał przy tym, jak długo potrwa to ograniczenie. Wszystko wskazuje jednak na to, że ten stan może potrwać kilka miesięcy. W tym czasie Amerykanie będą borykać się z coraz poważniejszymi problemami z przechowywaniem produkowanych, a nie odbieranych przez klientów samolotów. Utrzymanie produkcji jest ważne dla uniknięcia jeszcze poważniejszych zakłóceń w łańcuchu dostaw, które spowodowałoby czasowe zatrzymanie linii montażowej. Warto zauważyć, że jeszcze niedawno Boeing planował zwiększenie produkcji modelu 737 do 57 w czerwcu i dostosował do tego zamówienia dla poddostawców. Teraz także oni muszą nie tylko produkować, ale i znaleźć sposoby przechowywania nie odbieranych komponentów.
Decyzja Boeinga to efekt wstrzymania lotów samolotów modelu 737 MAX po dwóch katastrofach (Wszystkie MAX-y uziemione, 2019-03-14), do których doszło w ciągu kilku ostatnich miesięcy w podobnych okolicznościach – w Indonezji (Katastrofa Boeinga 737 w Indonezji, 2018-10-29) i Etiopii (Katastrofa Boeinga 737 MAX w Etiopii, 2019-03-10). Według wstępnych ustaleń etiopskiej komisji badającej przyczyny drugiej z katastrof (Wstępny raport o katastrofie Boeinga 737 MAX, 2019-04-04), przyczyniło się do niej wadliwe oprogramowanie, które powinno zapobiegać przeciągnięciu (MCAS). Przedstawiciele władz lotniczych USA i linii lotniczych uważają, że Boeingi 737 MAX mogą być uziemione przez co najmniej dwa miesiące, ale prawdopodobne jest jeszcze dłuższe uziemienie. Prezes National Transportation Safety Board (NTSB) Robert Sumwalt już zapowiedział, że badanie problemów z bezpieczeństwem modelu 737 MAX może potrwać 3 miesiące.
Boeing na razie nie przewiduje zmniejszenia zatrudnienia z powodu ograniczenia produkcji i dostaw. Będzie jednak starał się ograniczyć straty finansowe. W tym samym czasie będzie opracowywał i testował nowe, bezpieczne oprogramowanie, a także wdrażał procedury zapobiegające możliwości powstania problemów podobnych do obecnych w przyszłości (Boeingi KC-46 znowu ze śmieciami, 2019-04-02).