W zakładach Leonardo Helicopters w Yeovil oblatano pierwszy śmigłowiec Merlin HM.2 ASaC (Airborne Surveillance and Control) wyposażony w pokładowy system obserwacji i kierowania Crowsnest. Według informacji spółki Lockheed Martin UK lot odbył się 28 marca, jednak portal Defense-Aerospace.com podał, że wiropłat oblatano kilka dni wcześniej, a przed 28 marca wykonał jeszcze kilka lotów.
Śmigłowiec przejdzie teraz próby w locie, obejmujące badanie własności pilotażowych i działanie urządzeń pokładowych. Następnie wykonane zostaną badania interferencji elektromagnetycznej wyposażenia. Zakończenie prób zaplanowano na 30 września. 10 października rozpocznie się szkolenie pierwszych załóg.
Głównym elementem wyposażenia Merlina HM.2 ASaC jest radar Thales Searchwater, którego antena jest zabudowana w charakterystycznej osłonie na lewym boku kadłuba, przeznaczony do wykrywania i śledzenia celów powietrznych, morskich i lądowych. Dzięki temu Royal Navy (królewska marynarka wojenna W. Brytanii) odzyska zdolność wczesnego ostrzegania i kierowania.
Merliny HM.2 ASaC mają operować z pokładów lotniskowców typu Queen Elizabeth, przejmując rolę wycofanych niedawno ze służby Sea Kingów Mk7 ASaC. Osiągnięcie przez nie wstępnej zdolności operacyjnej ma nastąpić w 2020 (HMS Queen Elizabeth na Pacyfik, 2019-02-12, Sea Kingi zakończyły służbę w Royal Navy, 2018-10-02).