Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Priorytet dla Brytyjczyków?

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 sierpnia 2020

Jak donosi Financial Times, przedstawiciele brytyjskiego przemysłu obronnego wzywają rząd w Londynie, aby udzielał im zamówień w pierwszej kolejności. Ma to pomóc w ożywieniu gospodarki po pandemii SARS-CoV-2 i po Brexicie.

W l. 2019-2020 na zamówienia wyrobów w USA, w tym m.in. samolotów F-35B, przeznaczono ok. 20% wydatków brytyjskiego Ministerstwa Obrony / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Ponieważ w ostatnich latach gwałtownie wzrosły roczne wydatki Londynu na programy obronne z USA, kierownictwo brytyjskich spółek branży obronnej wzywa teraz urzędników, przeprowadzających Strategiczny Przegląd Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR), mający na celu ukształtowanie priorytetów Wielkiej Brytanii do 2030, do udzielenia niektórych zamówień rodzimym producentom. Według anonimowej osoby zaangażowanej w dyskusje w procesie zamówień należy bardziej docenić oferty przynoszące Wielkiej Brytanii większą wartość pod względem miejsc pracy i dobrobytu gospodarczego.

Według statystyk i danych zebranych przez Defense Analysis w latach 2019-2020 na zamówienia gotowych wyrobów w USA przeznaczono ok. 20% wydatków brytyjskiego Ministerstwa Obrony, w porównaniu z 12% w okresie 2016-17.

Wśród największych zamówień dokonanych za Atlantykiem znalazły śmigłowce uderzeniowe AH-64E Apache, samoloty wczesnego ostrzegania i kierowania E-7 Wedgetail, morskie samoloty patrolowe / ZOP P-8A Poseidon (wszystkie produkowane przez Boeinga), bojowe bezzałogowce General Atomic Protector i wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-35B Lightning. Początkowo szacowano, że będą one kosztować rocznie 763 mln funtów szterlingów, tymczasem w rzeczywistości podatnicy wydają na nie co roku 1,4 mld funtów szterlingów.

Natomiast całkowity roczny budżet Wielkiej Brytanii na zamówienia obronne wzrósł w tym okresie o zaledwie 14%.

Brytyjskie Ministerstwo Obrony jest tak odseparowane od kraju, że ma jedną politykę zakupową – uczyń Amerykę znowu wielką. Tymczasem w Wielkiej Brytanii można kupić wiele rozsądnych rzeczy – powiedział Francis Tusa z Defense Analysis, wspominając także o niechęci Londynu samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon, wyposażonych w nowe radary. Niemcy już zobowiązały się do tego, ale Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze W. Brytanii) nie były tym zainteresowane – dodał Tusa (Eurofighter z nowym radarem AESA, 2020-07-04).

Pojawiły się również pytania dotyczące zbliżającego się przetargu na dwa okręty o wyporności 40 tys. t, potrzebne do zaopatrywania dwóch nowych lotniskowców typu Queen Elizabeth. Dowództwo Royal Navy (królewska marynarka wojenna W. Brytanii) poinformowało niedawno, że jednostki te mogą być nabyte w ramach międzynarodowego przetargu, pomimo znacznej presji przemysłowej i politycznej, aby do konkursu dopuścić tylko rodzime podmioty.

SDSR, przez okrzyknięty premiera Borisa Johnsona najgłębszą ponowną analizą brytyjskiej polityki zagranicznej, obronnej i bezpieczeństwa od zakończenia zimnej wojny, ma zostać opublikowany jeszcze w tym roku.

Paul Everitt, dyrektor generalny ADS, wyraził nadzieję, że rząd zreformuje procesy zakupowe, aby wyeliminować zmiany wielkości budżetu z roku na rok, co często powodowało dodatkowe koszty i opóźnienia. Ustalenie długoterminowego wieloletniego budżetu obronnego zapewniłoby więcej funduszy na bardziej elastyczne, podejście do projektów – stwierdził Paul Everitt (Brytyjczycy planują kolejne cięcia, 2020-07-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.