Flota śmigłowców UH-72 Lakota wyprodukowanych przez Airbus Helicopters, przekroczyła granicę miliona godzin nalotu. Pierwszą Lakotę Airbus dostarczył wojsku w 2006 – w tym samym, w którym UH-72A zwyciężył w konkursie na nowy lekki śmigłowiec użytkowy US Army (wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki). Od tego czasu producent przekazał amerykańskim żołnierzom 463 UH-72A, które służą przede wszystkim do szkolenia.
Na początku br. do jednostki US Army National Guard (Gwardii Narodowej Wojsk Lądowych Stanów Zjednocznych Ameryki) trafił pierwszy wiropłat w najnowszym wariancie UH-72B, pochodzący z zamówienia na 18 egzemplarzy złożonego w 2020 (Pierwszy UH-72B dla ARNG, 2021-09-13).
Obecnie Lakoty służą w jednostkach US Army i US Army National Guard w 45 stanach i terytoriach, a także w szkole pilotów US Navy (marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych Ameryki) i Kong Thap Bok Thai (królewskich wojskach lądowych Tajlandii). Można je zobaczyć w ośrodkach szkolenia bojowego amerykańskich wojsk w Ft. Irwin i Ft. Polk oraz niemieckim Hohenfels, a także na pacyficznym poligonie na atolu Kwajalein (US Army znów kupują UH-72A, 2018-03-26, Katastrofa UH-72 Lakota w Tajlandii, 2016-08-15).
Zadania powierzane Lakotom są zróżnicowane i wiążą się z miejscami ich stacjonowania. Obejmują loty szkoleniowe, poszukiwawczo-ratownicze, reagowanie na katastrofy, wsparcie bezpieczeństwa wewnętrznego, zwalczanie przemytu narkotyków, dowodzenie oraz transport VIP. Lakoty były też angażowane do walki ze skutkami pożarów, huraganów, powodzi i innych katastrof w kraju i za granicą, a ostatnio do pomocy niesionej mieszkańcom Haiti po niszczycielskich klęskach żywiołowych.