Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Najdroższy złom świata

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 stycznia 2011

25 stycznia BEA Systems rozpoczął złomowanie samolotów patrolowych Nimrod MRA4. Program ich budowy miał kosztować co najmniej 4,1 mld funtów.

Program budowy morskich samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych, nazwanych pierwotnie Nimrod 2000, rozpoczęto w 1996. W jego ramach BAE Systems miał zbudować (na bazie samolotów poprzednich wersji) 21 samolotów za 2,8 mld GBP. Brytyjski koncern pokonał w rywalizacji o zamówienie amerykańskiego Lockheed Martina, oferującego samoloty na bazie P-3 Orion.

Pierwszego Nimroda MRA4 - PA1 oblatano z dużym opóźnieniem, 26 sierpnia 2006. Trzy prototypy wylatały w ramach testów 1900 h. Koszty programu opóźnionego o kilka 8 lat przekroczyły plany o ponad miliard funtów.

We wrześniu 2009 oblatano pierwszy samolot seryjny - ZJ514. W marcu 2010 przekazano go wojsku, które zaakceptowało samolot (Akceptacja Nimroda MRA4, 2010-03-13). W tym samym miesiącu oblatano drugi seryjny samolot - PA5. Budowy kolejnych Nimrodów nie ukończono mimo znacznego stopnia zaawansowania montażu. W sumie rozpoczęto budowę 9 samolotów, bo do tylu ograniczono zamówienie. 20 października 2010 rząd brytyjski postanowił ostatecznie przerwać program (Drastyczne redukcje Londynu, 2010-10-20).

Utylizację powstałych w ramach programu samolotów rozpoczęto w styczniu 2011. W pierwszej kolejności wymontowano z nich silniki (Rolls-Royce BR710) i wyposażenie, które będzie można wykorzystać w innych celach. 25 stycznia na lotnisku zakładowym BAE Systems Woodford w Cheshire przystąpiono do złomowania samolotów. Najpierw zdemontowano skrzydła, potem zaczęto ciąć kadłuby. Przedsięwzięcie transmitowała BBC (patrz zdjęcie).

MoD zamierza zaoszczędzić na rezygnacji z kontynuowania budowy Nimrodów MRA4 i ich późniejszej eksploatacji 2 mld funtów w ciągu 10 lat. W marcu 2011 zostaną wycofane ostatnie Nimrody R1, użytkowane od 1974. Wówczas W. Brytania przestanie dysponować wyspecjalizowanymi morskimi samolotami patrolowymi i rozpoznawczymi. Rolę samolotów patrolowych mają pełnić odpowiednio wyposażone transportowce C-130J Super Hercules wspierane przez śmigłowce AgustaWestland AW101 Merlin HM1.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.