Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wyciek na HMS Tireless

Marynarka wojenna, 18 lutego 2013

Okręt podwodny typu Trafalgar, HSM Tireless (S88) został wyłączony ze służby na około 10 miesięcy w wyniku wycieku z reaktora, powstałego w czasie ćwiczeń morskich. Zmniejsza to liczbę aktywnych okrętów uderzeniowych Royal Navy do 5.

HMS Tireless (S88) został wprowadzony do służby 5 października 1985. Okręt ma 85,4 m długości i 9,8 m szerokości. Wyporność nawodna wynosi 4 740 t, a pełna – 5 298 t. Jednostka rozwija prędkość do 32 w. Jego załoga składa się ze 130 marynarzy i oficerów

Do zdarzenia doszło niespełna 2 tygodnie temu, jednak informacja na ten temat pojawiła się dopiero wczoraj. Okręt znajdował się na wodach zachodnich wybrzeży Szkocji i brał udział w kursie szkoleniowym dla przyszłych oficerów Royal Navy. W trakcie realizowanych działań, załoga wykryła wyciek substancji chłodzącej z reaktora.

W wyniku zdarzenia okręt został odesłany do bazy morskiej Faslane, zlokalizowanej w odległości 25 km na zachód od Glasgow. Po dokonaniu wstępnego przeglądu, HMS Tireless został przed kilkoma dniami odesłany do portu macierzystego w bazie w Devonport na południu kraju. Naprawa uszkodzonego reaktora może potrwać nawet 10 miesięcy.

Wyłączenie HMS Tireless z działań operacyjnych na tak długi okres czasu jest złą wiadomością dla Royal Navy. Zgodnie z założeniami brytyjskiej doktryny obronnej, marynarka wojenna musi każdorazowo dysponować 7-8 sprawnymi okrętami wielozadaniowymi, przy założeniu, że jeden z nich zawsze będzie poddawany naprawom technicznym. Taka liczba jednostek pozwala na skuteczną realizację zadań, w tym ochrony strategicznych OP typu Vanguard oraz ich przyszłych następców (350 mln GBP na strategiczne OP, 2012-10-29).

Awaria sprzed niemal 2 tygodni nie jest pierwszym tego typu zdarzeniem w przypadku HMS Tireless. W 2000 miał miejsce podobny wypadek, w wyniku którego jednostka spędziła 12 miesięcy w porcie Royal Navy w Gibraltarze. Z kolei w 2007 w czasie przepływania pod arktyczną pokrywą lodową w ramach ćwiczeń realizowanych wspólnie z US Navy (na zdjęciu HMS Tireless w czasie jednego z takich wydarzeń) doszło do pożaru, powstałego w wyniku awarii jednego z generatorów tlenu. W skutek zdarzenia śmierć poniosło 2 członków załogi / Zdjęcia: Royal Navy

Obecnie Royal Navy dysponuje jedynie 5 jednostkami wielozadaniowymi, w tym 4 typu Trafalgar : HMS Torbay (S90), HMS Trenchant (S91), HMS Talent (S92) i HMS Triumph (S93) oraz jednym typu Astute, HMS Astute (S119). Na domiar złego, w przypadku tego ostatniego, jego potencjał bojowy był w ostatnich tygodniach tematem dyskusji w brytyjskich mediach (Niesprawny Astute?, 2012-11-18, Londyn o HMS Astute, 2012-11-19).

Poprawę sytuacji ma przynieść dalsza realizacja programu Astute, zakładającego wprowadzenie do służby 7 wielozadaniowych okrętów tego typu (1,2 mld GBP na Audacious, 2012-12-10, Astute opuszcza stocznię, 2012-09-14). Niestety, opóźnienia przedsięwzięcia zmusiły Royal Navy do przedłużenia okresu służby wyeksploatowanych Trafalgarów. Przykładem jest sam HMS Tireless, który według pierwotnych planów miał zostać wycofany z linii w br. Zgodnie z obecnymi założeniami, dojdzie do tego dopiero za 3-4 lata.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra