Okręt podwodny typu Trafalgar, HSM Tireless (S88) został wyłączony ze służby na około 10 miesięcy w wyniku wycieku z reaktora, powstałego w czasie ćwiczeń morskich. Zmniejsza to liczbę aktywnych okrętów uderzeniowych Royal Navy do 5.
Do zdarzenia doszło niespełna 2 tygodnie temu, jednak informacja na ten temat pojawiła się dopiero wczoraj. Okręt znajdował się na wodach zachodnich wybrzeży Szkocji i brał udział w kursie szkoleniowym dla przyszłych oficerów Royal Navy. W trakcie realizowanych działań, załoga wykryła wyciek substancji chłodzącej z reaktora.
W wyniku zdarzenia okręt został odesłany do bazy morskiej Faslane, zlokalizowanej w odległości 25 km na zachód od Glasgow. Po dokonaniu wstępnego przeglądu, HMS Tireless został przed kilkoma dniami odesłany do portu macierzystego w bazie w Devonport na południu kraju. Naprawa uszkodzonego reaktora może potrwać nawet 10 miesięcy.
Wyłączenie HMS Tireless z działań operacyjnych na tak długi okres czasu jest złą wiadomością dla Royal Navy. Zgodnie z założeniami brytyjskiej doktryny obronnej, marynarka wojenna musi każdorazowo dysponować 7-8 sprawnymi okrętami wielozadaniowymi, przy założeniu, że jeden z nich zawsze będzie poddawany naprawom technicznym. Taka liczba jednostek pozwala na skuteczną realizację zadań, w tym ochrony strategicznych OP typu Vanguard oraz ich przyszłych następców (350 mln GBP na strategiczne OP, 2012-10-29).
Obecnie Royal Navy dysponuje jedynie 5 jednostkami wielozadaniowymi, w tym 4 typu Trafalgar : HMS Torbay (S90), HMS Trenchant (S91), HMS Talent (S92) i HMS Triumph (S93) oraz jednym typu Astute, HMS Astute (S119). Na domiar złego, w przypadku tego ostatniego, jego potencjał bojowy był w ostatnich tygodniach tematem dyskusji w brytyjskich mediach (Niesprawny Astute?, 2012-11-18, Londyn o HMS Astute, 2012-11-19).
Poprawę sytuacji ma przynieść dalsza realizacja programu Astute, zakładającego wprowadzenie do służby 7 wielozadaniowych okrętów tego typu (1,2 mld GBP na Audacious, 2012-12-10, Astute opuszcza stocznię, 2012-09-14). Niestety, opóźnienia przedsięwzięcia zmusiły Royal Navy do przedłużenia okresu służby wyeksploatowanych Trafalgarów. Przykładem jest sam HMS Tireless, który według pierwotnych planów miał zostać wycofany z linii w br. Zgodnie z obecnymi założeniami, dojdzie do tego dopiero za 3-4 lata.