Podczas Paris Air Show Boeing ogłosił dziś wprowadzenie na rynek samolotu B787-10 – trzeciego członka rodziny 787. Jednocześnie Amerykanie potwierdzili, że pięciu klientów z Europy, Azji i Ameryki Północnej podpisało wstępne zamówienia na 102 samoloty w tej wersji.
Pierwszymi klientami, którzy zobowiązali się do zamówienia 787-10, są: Air Lease Corporation (30 szt.), GE Capital Aviation Services (10 szt.), International Airlines Group / British Airways (12 szt. – do zatwierdzenia przez akcjonariuszy), Singapore Airlines (30 szt.) oraz United Airlines (20 szt.).
B 787-10 ma mieć zasięg do 12 964 km – co pozwoli na loty na ponad 90% tras obsługiwanych przez samoloty szerokokadłubowe. Będzie zabierał 300-330 pasażerom, zależnie od konfiguracji kabiny pasażerskiej.
Warto wspomnieć, że inna z wersji Dreamlinera – 787-9, znajduje się obecnie w ostatniej fazie montażu w zakładach w Everett (Rozpoczęto montaż pierwszego Boeinga 787-9, 2013-06-03). Jego oblot ma się odbyć jeszcze w tym roku.
787-10 będzie najbardziej wydajnym samolotem pasażerskim w historii. Poza niezrównaną ekonomią działania, będzie miał również wiele niestandardowych udogodnień dla pasażerów, które czynią rodzinę samolotów 787 naprawdę wyjątkową – powiedział Ray Conner, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes. – 787-10 jest o 25% bardziej ekonomiczny niż inne używane obecnie samoloty porównywalnej wielkości.
W pracach nad projektem wykonawczym 787-10, które zaczną się za kilka miesięcy będą mogli uczestniczyć zagraniczni partnerzy. Końcowy montaż i próby w locie 787-10 rozpoczną się w 2017, a pierwsze dostawy planowane są na 2018.
Air Lease Corporation podpisało również porozumienie z Boeingiem na zakup 3 B787-9 .