Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy tajnego RQ-180

Lotnictwo wojskowe, 10 grudnia 2013

Northrop Grumman rozpoczął testy w locie rozpoznawczego bsl stealth RQ-180. Seryjne bezzałogowce mają wejść do linii w 2015.

Prawdopodobny wygląd RQ-180 według AW&ST

Program budowy nowego bsl Northrop Grumman jest utajniony. Wiadomo jednak, że prace nad nowym bezzałogowcem dalekiego zasięgu amerykański koncern rozpoczął w 2008. Wówczas to Northrop Gumman poinformował, że portfel zamówień oddziału Integrated Systems (zajmującego się wcześniej opracowaniem m.in. bombowców stealth B-2 (B-2 nad Biegunem Północnym , 2011-11-07) oraz bezzałogowców RQ-4 (USAF chcą kupić dodatkowe Global Hawki, 2013-09-14), MQ-8 (MQ-8C oblatany, 2013-11-05) i X-47B (Nieudana próba lądowania X-47B na lotniskowcu, 2013-07-18)) zwiększył się o 2 mld USD, nie podając przyczyn tej zmiany. W rywalizacji o kontrakt Northrop Grumman miał pokonać Boeinga i Lockheed Martina.

Według AW&ST, RQ-180 jest rozwinięciem programu J-UCAS – budowy wspólnej platformy bezzałogowej dla US Air Force i US Navy. Program ten przerwano w 2005. US Navy kontynuowała później prace nad bojowym pokładowym bsl – UCAS-D, a USAF rozpoczęły poszukiwania większego bezzałogowca bojowego. Ten drugi program specjalnie utajniono.

Nieoficjalnie szacuje się, że RQ-180 jest wielkości znanego bezzałogowca rozpoznawczego RQ-4 (o masie 14,6 t przy rozpiętości 39,9 m). Jego zasięg ma przekraczać 2,2 tys. km, a długotrwałość lotu 24 h. Bsl może uzupełniać paliwo w locie, by zwiększyć swe możliwości.

Konstrukcja RQ-180 jest oparta na rozwiązaniach demonstratora technologii pokładowego bezzałogowca bojowego X-47B. Oba bsl wykorzystują silniki napędowe z rodziny CF34, jednak w RQ-180 są one specjalnie dostosowane do wykonywania długotrwałych lotów na dużej wysokości przy minimalnym zużyciu paliwa. Do tego samego zaprojektowano układ aerodynamiczny bsl – dzięki dużemu wydłużeniu i odpowiedniemu doborowi skosów krawędzi płata (przez konstruktorów Northrop Grummana obrys płata nazywany jest cranked-kite) jego doskonałość jest podobna jak w szybowcach. Kompozytowa struktura bezzałogowca powstała prawdopodobnie w Scaled Composites – znanej spółce, którą Northrop Grumman przejął w 2007.

Według AW&ST, prototyp RQ-180 został oblatany niedawno w Air Force Flight Test Center, Detachment 3 w rejonie Groom Lake w Newadzie – specjalnej strefie, nazywanej nieoficjalnie Area 51. Obecnie mają tam trwać testy w locie nowego bsl. Prawdopodobnie rozpoczęła się już produkcja seryjna RQ-180. Pierwsze bsl tego typu mają wejść do linii w 2015.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.