Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rywalizacja o modernizację polskich Leopardów

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 11 grudnia 2013

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił dzisiaj listę konsorcjów rywalizujących o możliwość zmodernizowania polskich Leopardów 2A4.

Przegląd Leopardów 2A4 prowadzony w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu / Zdjęcie: Zdzisław Zieliński

Swoje zgłoszenia nadesłały trzy konsorcja. Pierwsze z nich to Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) z Poznania wspólnie z Wojskowymi Zakładami Łączności nr 2 z Czernicy i Rheinmetall Landsysteme z Unterlüß. WZM ma już doświadczenie we współpracy z niemieckim partnerem przy przeglądach polskich czołgów (WZMot serwisują Leopardy, 2011-07-22). Drugie konsorcjum sformowane jest przez warszawskie PCO wraz z tureckim przedsiębiorstwem Aselsan Elektronik Sanayi ve Ticaret z Ankary. W skład trzeciego wchodzą gliwicki ZM Bumar-Łabędy i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) wraz z warszawskim Polskim Holdingiem Obronnym.

Pewnym zaskoczeniem jest udział tureckiego przedsiębiorstwa w aliansie z PCO, jak też brak dotychczasowego partnera Bumaru-Łabędy – niemieckiego koncernu Krauss Maffei Wegmann (Remont kolejnych Leopardów, 2012-04-24). Jest to o tyle istotne, że ewentualny kontrakt będzie się wiązał nie tylko z modernizacją czołgów, ale również objęciem ich obsługą serwisową.

29 października 2013 Inspektorat Uzbrojenia ogłosił zamówienie otwarte na modernizację 128 czołgów Leopard 2A4 eksploatowanych od ponad dekady w Wojsku Polskim do standardu Leopard 2PL. Wcześniej od 15 marca do 13 sierpnia prowadzony był dialog techniczny (Przetarg na modernizację polskich Leopardów, 2013-10-30; Początek polonizacji Leopardów 2A4, 2013-03-01).

Według pierwotnego harmonogramu, pierwszy zmodernizowany pojazd miał być dostarczony do 28 listopada 2014, a umowa miała się zakończyć 29 listopada 2019. Jednak 12 listopada zdecydowano się usunąć tę pierwszą datę, pozostawiając jednak bez zmian termin zakończenia modernizacji.

3 grudnia zmieniono kryteria ostatecznej oceny ofert. Pierwotnie cena miała wagę 75%, okres gwarancji 20%, a termin wykonania 5%. Obecnie, cena proponowanej modernizacji stanowi jedynie 60% wartości oceny, okres gwarancji 10%, a termin wykonania 5%. Pojawiło się nowe kryterium, określone mianem  wartości polonizacji. Wyraża ono wartość brutto (w złotych) podzespołów i środków materiałów używanych do modernizacji Leoparda 2A4 wyprodukowanych na terenie Polski. Nie można w tej wartości zawrzeć kosztów robocizny przy czynnościach modernizacyjnych. Dobrze, że takie kryterium wprowadzono do ostatecznej oceny ofert. Jednak, aby zabezpieczyć interes polskiego przemysłu obronnego i użytkowników sprzętu, powinno być ono na jeszcze wyższym poziomie.

4 grudnia przesunięto termin składnia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu z 10 grudnia 2013 na 10 stycznia 2014.

22 listopada 2013 MON kupiło bez przetargu kolejną partię używanych niemieckich czołgów za 780 mln zł (MON: stare Leopardy zamiast modernizacji armii, 2013-11-22), w tym 105 Leopardów 2A5 oraz 14 starszych i wysłużonych Leopardów 2A4. Co istotne, tych ostatnich pojazdów nie uwzględniono w planach modernizacyjnych. Zakup niemieckich wozów bojowych spotkał się ze sprzeciwem opozycji politycznej. Poseł Zbyszek Zaborowski (SLD) zwrócił się w oficjalnym liście do ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka o wstrzymanie tej decyzji. Powołał się przy tym na brak zabezpieczenia interesów polskiego przemysłu (Wstrzymanie zakupu Leopardów?, 2013-11-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.