MON podpisało porozumienie inwestycyjne z ARP i WZMot w sprawie stworzenia w Poznaniu Centrum Silników Wojskowych.
Przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) podpisali dzisiaj z Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) oraz poznańskimi Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi (WZMot) porozumienie inwestycyjne dotyczące stworzenia w Polsce nowoczesnego Centrum Silników Wojskowych (CSW). W ramach modernizacji technicznej sił zbrojnych w latach 2013-2022 wojsko chce, aby większość wykorzystywanych jednostek napędowych pochodziła od jednego krajowego producenta. ARP podwyższy kapitał WZMot oraz będzie czuwać nad prawidłowym rozwojem programu.
Po tym, gdy Grupa Bumar (obecnie Polski Holding Obronny; Koniec PHO, 2013-09-16; Koniec Bumaru, 2013-05-23), wygasiła działalność PZL Wola, niwecząc jedyne w Polsce miejsce produkcji silników, MON zostało zmuszone do znalezienia rozwiązania gwarantującego chociaż częściową niezależność od zagranicznych dostawców przy zabezpieczaniu potrzeb sił zbrojnych w zakresie jednostek napędowych. Uznano, że jedynym zakładem, który daje taką gwarancję jest WZMot w Poznaniu. Zakłady mają odpowiednie doświadczenie, potencjał technologiczny i znajdują się w dobrej kondycji finansowej (Konsorcja dla programów pancernych, 2013-02-15; WZMot serwisują Leopardy, 2011-07-22; Dobre wyniki przedsiębiorstw wojskowych w 2010, 2011-07-17).
Minister obrony Tomasz Siemoniak powiedział, że uruchomienie w Poznaniu Centrum Silników Wojskowych to przykład nowego podejścia do zaopatrywania Wojska Polskiego. MON zdecydowało się na rozpoczęcie wymiany pojazdów niejako od podstaw, od stworzenia w kraju miejsca, gdzie będą mogły być produkowane do nich jednostki napędowe. Jednocześnie minister wyraźne podkreślił, że nie interesują nas wielkie zakupy za granicą bez rzeczywistego transferu technologii.
Formułowane wymagania wobec poznańskiego Centrum zakładają konieczność pozyskania 16 typoszeregów jednostek napędowych o mocy od 100 kW (130 KM) do ponad 1100 kW (1500 KM), w tym do eksploatowanych przez wojsko czołgów Leopard 2 (Leopardy 2A5 już w listopadzie, 2013-10-28).
Podpisane dziś porozumienie zakłada, że za dwa lata w poznańskich zakładach rozpocznie się wytwarzanie pierwszych silników dla potrzeb polskiej armii. W placówce odbywać się będzie również obsługa jednostek napędowych. Partnerem strategicznym WZMot w produkcji silników, po podpisaniu stosownych umów licencyjnych i offsetowych, zostanie zaakceptowany przez MON niemiecki MTU Friedrichshafen (Nowy Jelcz dla wojska, 2013-09-02). Pod uwagę brano również włoskiego wytwórcę – IVECO.
Największą i najdroższą inwestycją będzie budowa nowoczesnej hamowni. Powstanie ona do końca 2015. Zmodernizowana zostanie również jedna z hal produkcyjnych, w której serwisowane będą szybkowymienne zespoły napędowe.