Przewodniczący parlamentarnej komisji rozwoju Iranu, Mahdi Hashemi poinformował media, że po zniesieniu sankcji Teheran dokona zakupów wielu nowoczesnych produktów z Zachodu.
Minister transportu, Abbas Akhoondi powiedział, że w przyszłym tygodniu odbędą się rozmowy dotyczące zakupu przez Iran Air 114 samolotów pasażerskich europejskiego koncernu Airbus (Iran chce kupić 114 Airbusów, 2016-01-18). Sfinalizowanie kontraktu jest planowane na marzec br.
W przyszłości rozmowy mogą objąć także amerykańskiego Boeinga, co jednak będzie trudniejsze ze względów politycznych. Łącznie w ciągu kilku najbliższych lat Iran zamierza kupić 500 nowych samolotów pasażerskich. Wstępne plany przewidują, że 300 z nich będzie dwusilnikowymi szerokokadłubowcami.
Potrzeby irańskich przewoźników po kilku dekadach embarga USA i ich sojuszników są ogromne. To samo dotyczy infrastruktury lotniskowej i naziemnych systemów kierowania lotami. By przyspieszyć proces unowocześniania lotnictwa cywilnego Teheran bierze pod uwagę udział w tym procesie inwestorów zagranicznych.
Irańskie aktywa zamrożone w wyniku sankcji są szacowane na 107 mld USD. W pierwszej fazie odchodzenia od sankcji Teheran ma odzyskać dostęp do 32 mld USD. Iran ma zostać też połączony z zachodnimi systemami rozliczeń finansowych. Z list przedsiębiorstw objętych sankcjami ma zostać usuniętych 400, ale 200 nadal na nich pozostanie.