Iran Air, narodowy przewoźnik kraju, zawarł porozumienie w sprawie zakupu 114 pasażerskich Airbusów.
Minister Infrastruktury Iranu Abbas Akhoundi poinformował media, że rząd w Teheranie porozumiał się z koncernem Airbus w sprawie zakupu 114 dużych samolotów komunikacyjnych. Ich odbiorcą będzie narodowy przewoźnik Iran Air.
Wiadomość została ogłoszona w sobotę, po zniesieniu przez Unię Europejską i Stany Zjednoczone Ameryki sankcji gospodarczych i finansowych nałożonych na Iran w związku z jego programem atomowym. Jednak przedstawiciele Airbusa podkreślają, że nie zaczną szczegółowych rozmów z Iranem do czasu całkowitego zniesienia embarga.
Irańscy oficjele mówią o nabyciu nowych i używanych samolotów z rodziny A320 i używanych A340. Wartość transakcji, według cen katalogowych, szacowana jest na ponad 10 mld USD (41 mld zł). Dostawy samolotów mogłyby rozpocząć się już w lipcu br.
Według analiz krajowego stowarzyszenia linii lotniczych Iran potrzebuje co najmniej 581 nowych samolotów w ciągu następnych 10 lat, aby odnowić ich flotę. Urzędnicy państwowi twierdzą, że będą one kupowane zarówno od Airbusa, jak i od Boeinga (Wyniki Airbusa w 2015, 2016-01-13, Boeing podsumował 2015, 2016-01-08).
Irańczycy są zainteresowani nabyciem A350 i A380 oraz Boeingów 777, które obsługiwałyby trasy do Ameryki Pn., Australii i Europy. Natomiast dla potrzeb połączeń krajowych pod uwagę brane są Boeingi 737 oraz samoloty komunikacji regionalnej Bombardiera i Embraera.
Obecnie flotę Iran Air stanowią 4 Airbusy A300B2, 6 A300-B4, 4 A300-600R, 2 A310-300, 6 A320, pojedynczy Boeing 747SP, 3 747-200, 16 Fokkerów 100 i 5 MD-82 oraz towarowe Boeing 747-200F, 747-200C/SF i 2 A300-B4F. Ich średni wiek to 23 lata.