Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot Gripena E

Lotnictwo wojskowe, 16 czerwca 2017

Wczoraj w zakładach Saaba w Linköping oblatano prototyp wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E.

Pierwszy prototyp Gripena E wykonał 40-minutowy inauguracyjny lot / Zdjęcie: Saab

Pierwszy prototyp najnowszego szwedzkiego wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E (nr takr. 39-8) wystartował do inauguracyjnego lotu wczoraj o 10:32 z lotniska położonego obok zakładów Saaba w Linköping. Za jego sterami zasiadał pilot doświadczalny Marcus Wandt.

Oblot trwał ok. 40 min i odbywał się nad regionem Östergötland. W jego trakcie pilot sprawdził działanie instalacji płatowcowych, w tym działanie podwozia. Gripen E osiągnął wysokość 3960 m i rozwinął prędkość 555 km/h.

Lot przebiegł tak, jak oczekiwano, a osiągi samolotu odpowiadały wynikom naszych symulacji. Zdolność Gripena E do przyspieszania jest imponująca, a samolot pilotuje się łagodnie. Nie muszę dodawać, że bardzo się cieszę, że wykonałem ten pierwszy lot – mówił po lądowaniu Marcus Wandt.

Dziś oblataliśmy samolot myśliwski klasy światowej. Osiągnęliśmy to dzięki w pełni dopracowanemu oprogramowaniu rewolucyjnego systemu awioniki. Dzięki temu od samego początku możemy zaoferować naszym klientom inteligentny samolot myśliwski z przyszłością. […] Dostawy samolotów dla naszych klientów w Szwecji i Brazylii rozpoczną się w 2019 – dodał Jonas Hjelm, starszy wiceprezes i szef działu Saab Aeronautics.

Oblot Gripena E był planowany na koniec 2016, jednak producent postanowił odłożyć go do czasu dopracowania oprogramowania dla nowej awioniki (Opóźnienie Gripena E, 2016-11-25). Samolot oznaczony jako 39-8 będzie używany do badań osiągów i obciążeń płatowca w locie. Drugi prototyp Gripena E (39-9) posłuży do prób wyposażenia i uzbrojenia. Natomiast samolot 39-10 będzie pierwszym egzemplarzem odpowiadającym standardowi produkcyjnemu. Dwumiejscowy demonstrator oznaczony jako 39-7 także będzie brał udział w próbach w locie, w zależności do potrzeb.

Jako pierwsze na zakup Gripenów E zdecydowały się Flygvapnet (wojska lotnicze Szwecji), które zamówiły 60 samolotów jednomiejscowych Gripen E. Mają one osiągnąć całkowitą zdolność operacyjną w 2023. Obecnie trwają negocjacje dotyczące zwiększenia zamówienia o 10 samolotów (Saab dostarczy kolejne pociski przeciwokrętowe, 2017-04-28). Drugim klientem są Força Aérea Brasileira (wojska lotnicze Brazylii). Rząd w Brasilii postanowił nabyć 28 Gripenów E i 8 dwumiejscowych Gripenów F.




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.