Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Belgia wybrała F-35A?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 23 października 2018

Agencja Belga, powołując się na źródła rządowe, twierdzi, że władze w Brukseli dokonały już wyboru nowego wielozadaniowego samolotu bojowego dla Luchtcomponent / Composante Air (wojsk lotniczych). Następcą używanych obecnie F-16 ma być inny samolot produkowany przez koncern Lockheed Martin – F-35A Lightning II. Reuters donosi, że koszt zakupu 34 samolotów to 3,6 mld euro (ok. 15,5 mld zł), a ich dostawy mają rozpocząć się w 2023 (Belgijski F-16 zestrzelony na ziemi, 2018-10-13).

Koszt zakupu 34 F-35A przez Belgię wynosić ma 3,6 mld euro, a ich dostawy mają rozpocząć się w 2023 / Zdjęcie: US Air Force

Natomiast według informacji gazety Knack Belgia miała podjąć decyzję w tej sprawie już w 2013, a trwający od kilku lat proces wyboru nowych samolotów został zorganizowany w celu zatuszowania całej sprawy i wprowadzenia w błąd opinii publicznej. W dodatku rząd w Brukseli zaniżył koszt pozyskania nowych samolotów, twierdząc, że 34 F-35a mają kosztować podatników 3,4 mld euro. W rzeczywistości według wyliczeń Amerykanów trzeba za nie zapłacić 5,13 mld euro. Dla porównania – 37 F-35A dla Holandii kosztowało ok. 4,5 mld euro.

Decyzja w sprawie nowych samolotów dla Luchtcomponent / Composante Air miała być podjęta w tym roku, przed lipcowym szczytem NATO, lecz w czerwcu przełożono ją na 29 października, ze względu na wybory samorządowe. Konkurentem F-35A był przez cały czas Eurofighter. W połowie bieżącego roku do konkursu próbowała dołączyć Francja, która niespodziewanie zaproponowała Brukseli kupno Rafale.

Cytowana przez Reutersa rzeczniczka belgijskiego ministerstwa obrony odmówiła komentarza w sprawie decyzji rządu i nie potwierdziła terminu wyboru nowych samolotów. Agencja twierdzi, że amerykańska oferta dotycząca F-35A traci ważność 31 października. Źródła w USA dodają, iż każde dalsze opóźnienie spowodowałoby zmianę ceny (Belgia odkłada wybór samolotów , 2018-06-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra