Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy 737 z montowni Boeinga w ChRL

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 15 grudnia 2018

Dziś w Zhoushan, 160 km od Szanghaju, odbyła się uroczystość przekazania liniom Air China pierwszego z ukończonych w ChRL samolotów pasażerskich modelu 737. Wzięli w niej udział najwyżsi rangą przedstawiciele obu kompanii. Boeing zainwestował w zeszłym roku 33 mln USD, obejmując większościowy pakiet we wspólnym przedsięwzięciu z państwowym przedsiębiorstwem Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) – ośrodku, w którym instaluje się wyposażenie wnętrz i lakieruje samoloty (737 Completion and Delivery Center).

Przekazany dziś Air China Boeing 737 Max 8 powstał praktycznie cały w zakładach w Renton w USA, a w Zhoushan jedynie zamontowano w nim fotele itp. oraz ostatecznie polakierowano. Ośrodek w Chinach, który powstał w 20 miesięcy, jest i tak traktowany jako wyjątkowy w trudnych relacjach USA – ChRL / Zdjęcie: Boeing

Uroczystość odbyła się w cieniu wojny handlowej z ChRL wywołanej przez prezydenta USA, Donalda Trumpa. Samoloty Boeinga uniknęły dotąd chińskiego odwetu, ale szefowie amerykańskiego koncernu zdają sobie sprawę z tego, że jest on jednym z najłatwiejszych celów, jeśli administracja USA będzie kontynuować politykę wprowadzania jednostronnych ceł i podatków. W to, że uda się uniknąć chińskiej odpowiedzi i utrudnienia dostaw samolotów na najbardziej chłonny rynek świata wierzy prezes Boeing China, John Bruns. – Długofalowo musimy współpracować z Chinami. Jestem optymistą, będziemy nad tym pracować – powiedział.

Przedstawiciele COMAC, Air China i Boeinga przecinają wstęgę, by oficjalnie udostępnić użytkownikom pierwszy samolot, który ukończono w zakładach w Zhoushan / Zdjęcie: Paul Lewis – Boeing

Na razie jednak Bruns nie widzi możliwości transferu do ChRL kluczowych technologii. Zakłady w Zhoushan nadal będą się zajmować jedynie montażem wyposażenia i lakierowaniem Boeingów 737. Docelowo ma je opuszczać 100 samolotów tego typu rocznie (inne typy nie są na razie brane pod uwagę). Nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi. Między innymi ze względu na ograniczone możliwości produkcyjne wytwórni w Seattle (Dwutysięczny Boeing dla ChRL, 2018-12-03).

Amerykanie pozostali daleko z tyłu za swym jedynym konkurentem – europejskim Airbusem. Ten otworzył montownię swych samolotów w Tianjin dekadę temu. Powstały tam już setki A320 i A330 dla chińskich przewoźników. Zakres prac realizowanych w Tianjin jest nieporównanie większy niż w Zhoushan (Pierwszy A320neo z Tiencin, 2017-10-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra