Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

USN wzmacnia siły w Arktyce

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 18 stycznia 2019

Dowództwo US Navy zapowiada zwiększenie aktywności amerykańskiej floty w Arktyce. 

W ostatnich dekadach aktywność US Navy w Arktyce ograniczała się do wysłania w ten region atomowych okrętów podwodnych lub morskich samolotów patrolowych. Okręty nawodne były przypisywane do innych zadań, realizowanych w odległych częściach świata. Z tego powodu większość obecnie eksploatowanych jednostek US Navy nie jest przystosowana do operowania w tak skrajnie niekorzystnych warunkach pogodowych / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Jeremy Graham, USN

Podczas niedawnego wystąpienia w Center for a New American Security Sekretarz Marynarki Wojennej USA, Richard Spencer, zasugerował, że tego lata kilka amerykańskich okrętów może zostać wysłanych do Arktyki. Jednostki US Navy mogłyby skierować się np. w stronę Przejścia Północno-Zachodniego, wiodącego wzdłuż wybrzeży Ameryki Północnej na wysokości Kanady i Alaski.

Powodem, dla którego okręty US Navy zostałyby skierowane na północ, jest chęć zwiększenia obecności wojskowej USA w regionie, zwłaszcza w wymiarze morskim. Waszyngton chce w ten sposób potwierdzić swoje prawa do części wód Oceanu Arktycznego oraz udowodnić innym państwom arktycznym, np. Rosji, że na poważnie podchodzi do ochrony swoich interesów strategicznych.

Problemem w realizacji planów Spencera może być, paradoksalnie, brak odpowiednich narzędzi. Amerykańska flota, o ile liczna i dobrze uzbrojona, nie jest przystosowana do operowania w wymagających i skrajnie niekorzystnych klimatycznie regionach jak Arktyka (CSG 8 za kołem podbiegunowym, 2018-10-22). Według lokalnych mediów, które komentują wystąpienie Sekretarza US Navy, większości okrętów nie wyposażono np. w specjalne systemy do odladzania pokładu lotniczego i wyposażenia pokładowego, w tym urządzeń obserwacyjnych.

Innym problemem może być brak odpowiednio dużej floty lodołamaczy. Jedyne dwie jednostki tej klasy, które znajdują się pod kontrolą Straży Wybrzeża USA, USCGC Polar Star (WAGB 10), typu Polar (Nowa misja USCGC Polar Star, 2017-12-28) i USCGC Healy (WAGB 20, Nowa misja USCGC Healy, 2016-06-08), przyjmowano do służby w l. 1970.-1990., a program budowy nowoczesnych jednostek, Polar Security Cutter Program (Nowy amerykański lodołamacz, 2016-11-29), jest realizowany bardzo powoli. Ponadto, aby na stałe zwiększyć obecność swoich sił w regionie Arktyki, US Navy musiałaby utworzyć stałą bazę logistyczną, np. w rejonie Morza Beringa. Według Richarda Spencera, Waszyngton ma już rozważać realizację tego planu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.