Bundeswehra rozpoczęła próby załadunku kołowego transportera opancerzonego GTK Boxer do ładowni samolotu transportowego Airbus A400M. Dzięki opracowaniu odpowiednich procedur możliwa będzie uzyskanie certyfikatu zezwalającego na przewóz niemieckich KTO w ładowni A400M (131 Boxerów dla Niemiec, 2015-12-20).
Dotychczas do transportu Boxerów korzystano z usług samolotów An-124-100, znacznie większych od A400M. Jednak Bundeswehra zakłada osiągnięcie zdolności do samodzielnego transportu pojazdów opancerzonych. Z tego powodu rozpoczęto testy załadunku Boxera z użyciem rzeczywistych samolotów A400M i stacjonarnego trenażera procedur załadunku (Cargo Hold Trainer), odwzorowującego ładownię A400M, który może zmieniać położenie, analogicznie do manewrów samolotu.
Testy są prowadzone pod okiem specjalistów grupy TTVG (Technik, Taktik, und Verfahren Gruppe) z Wunstorf, przedstawicieli Airbusa i delegacji z OCCAR (Organization Conjointe de Coopération en Matière d’Armement).
Z racji dużej masy Boxera, wraz z wymiennym modułem misyjnym sięgającej 35 t, jego transport lotniczy jest znacznie utrudniony. Maksymalna ładowność A400M to 37 t, co oznacza to, że z takim ładunkiem miałby zasięg nieznacznie przekraczający 3330 km, czyli mniejszy od wymaganego podczas misji szybkiego reagowania. Dla porównania z ładunkiem 20 t zasięg A400M wzrasta do 6300 km.
Poza zmniejszeniem zasięguA400M masa Boxera powoduje również problemy z załadunkiem, ponieważ rampa, po której transporter wjeżdża do wnętrza ładowni, ma nośność 32 t. Ponadto lądowanie A400M na lotniskach polowych może się odbywać z ładunkiem nieprzekraczającym 30 t. To kolejny powód, który wpłynął m.in. na nieobecność niemieckich transporterów podczas misji wojskowej w Mali.
Na potrzeby Lufttransportgeschwader 62 (LTG 62, 62. eskadry lotnictwa transportowego) z Wunstorfu będącej użytkownikiem niemieckich A400M opracowano metodę transportu dwóch Boxerów trzema samolotami. W dwóch A400M będą przewożone pojedyncze transportery ze zdemontowanym modułem misyjnym, natomiast w trzecim będą przewożone dwa zdemontowane moduły (A400M certyfikowany do zrzutów spadochroniarzy, 2020-06-03).