Agencja Interfax doniosła o zakończonych testach dwóch kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer 8x8 na rosyjskich poligonach.
Agencja informacyjna Interfax poinformowała, powołując się na źródła w kręgach dyplomatyczno-wojskowych, że w Rosji były przeprowadzane próby porównawcze dwóch kołowych transporterów opancerzonych GTK (Gepanzerte Transport-Kraftfahrzeug) Boxer 8x8 rozwijanych przez niemiecko-holenderskie konsorcjum ARTEC (Armoured Vehicle Technology). Według informatora agencji, rosyjscy eksperci sprawdzali m.in. dzielność terenową Boxera, jak też jego dostosowanie do surowych, rosyjskich warunków klimatycznych. Jest to kolejny test tego transportera opacancerzonego po serii prób w Australii (Australijskie testy Boxera, 2010-04-20), oceniających przydatność GTK do misji w Afganistanie.
Pierwszy seryjny kołowy transporter opancerzony GTK Boxer został przekazany armii w 2009 (Pierwszy, seryjny Boxer dostarczony, 2009-09-25), od lipca 2011 transportery są używane w Afganistanie (Boxery w Afganistanie, 2011-08-03), zaś setny GTK został dostarczony w lutym 2012 (Setny Boxer dla Niemiec, 2012-02-07). Niestety, nie ma informacji, jak Boxer wypadł na tle innych zachodnich transporterów opancerzonych, którymi zainteresowani byli Rosjanie - włoskiego Centauro/Freccia (Rosja testuje Centauro, 2012-05-12) i fińskiego AMV. Testy Boxerów zakończyły program poszukiwania następcy przestarzałego i cieszącego się złą opinią żołnierzy BTR-80, podstawowego kołowego transportera opancerzonego rosyjskiej armii.
Ujawnienie obecności dwóch kto GTK Boxer w Rosji zbiegło się w czasie z przyśpieszeniem programu Bumerang (Przyśpieszony KTO Bumerang, 2012-10-12) i decyzją o zrezygnowaniu z planów zakupu BTR-90 (FR rezygnuje z BTR-90, 2011-10-30) rozwijanego przez krajowego producenta WPK (Wojenno-Promyszlennaja-Kompanija).
Rosyjscy generałowie już wcześniej wyrażali opinie, że proponowane przez rosyjski przemysł uzbrojenie, jest przestarzałe i nie spełnia wymogów współczesnego pola walki. W 2010 premier Dmitrij Miedwiediew podczas wizyty na poligonie Gorochowieckij skrytykował poziom zabezpieczenia rosyjskich żołnierzy przed ostrzałem. Po tym resort obrony zrezygnował z zakupów samochodów patrolowych Tigr na rzecz włoskich LMV (Rosyjskie(?) Rysie, 2012-03-14).
Po zaniechaniu rozwoju BTR-90 Rostok rosyjski resort obrony rozpoczął za granicą poszukiwania opancerzonego pojazdu kołowego dla wojsk zmechanizowanych. W maju 2012 rozpoczęły się testy włoskiego samobieżnego niszczyciela czołgów Centauro i należącego do tej samej rodziny pojazdów, kołowego bwp Freccia (Rosjanie zainteresowani Centauro, 2010-12-07). Miesiąc później prezydent Finlandii Sauli Niinistoe poinformował, że Rosja chce kupić produkowane przez Patrie, transportery opancerzone (Rosja chce kupić 500 AMV, 2012-06-22).
Program Bumerang ma doprowadzić do przyjęcia do uzbrojenia wojsk rosyjskich nowej, wielozadaniowej platformy kołowej (Rosyjskie projekty pancerne, 2012-08-03). Prototypy Bumeranga mają być gotowe w 2013. Źródło agencji Interfax potwierdziło, że testy wszystkich zachodnich pojazdów zostały już zakończone. W najbliższym czasie dokumentacja podsumowująca cykl prób ma trafić do ministerstwa obrony Federacji Rosyjskiej. Po podjęciu decyzji o wyborze zagranicznego pojazdu, rozpoczną się negocjacje z jego producentem, obejmujące m.in. transfer technologii i stworzenie w Rosji spółki joint venture zajmującej się wytwarzaniem pojazdu.
Warto dodać, że do tej pory nieujawnione informacje o testach Boxera nie są pierwszym sygnałem zainteresowania niemieckich przedsiębiorstw zbrojeniowych rynkiem rosyjskim. Szczególną rolę odgrywa tutaj koncern Rheinmetall, tworzący zarówno zakłady zajmujące się opancerzeniem (Niemieckie opancerzenie dla rosyjskiej armii, 2011-03-05; Niemieckie pancerze dla Rosji?, 2010-06-23) i systemami symulacyjnymi (Niemieckie centrum szkoleniowe w Rosji, 2011-11-24).