Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsza misja Phénixa

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 18 stycznia 2019

Armée de l'Air (wojska lotnicze Francji) przeprowadziły pierwszą misję z udziałem wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego A330 MRTT Phénix. Jej celem było wykazanie zdolności do wykonywania uderzeń dalkiego zasięgu na cele o znaczeniu strategicznym.

A330 MRTT Phénix i para Rafale B podczas przelotu z Réunion do Francji / Zdjęcie: MO Francji

Przed jej rozpoczęciem trzy wielozadaniowe samoloty bojowe Rafale B ze składu eskadry myśliwskiej EC 2/4 Lafayette, wraz z dwoma tankowcami C-135F z eskadry GRV 2/91 Bretagne, poleciały 8 stycznia do Dżibuti, gdzie Francja utrzymuje stałą bazę wojskową.

Stamtąd 14 stycznia para Rafale i jeden tankowiec poleciały do bazy na wyspie Réunion, francuskim terytorium zamorskim u wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Tam oczekiwał już na nie A330 MRTT Phénix, który w ramach prób przybył tu z Francji bez międzylądowania.

17 stycznia Phénix towarzyszył dwóm Rafale w 12-godzinnym przelocie na trasie długości ponad 9 tys. km do ich macierzystej bazy BA113 Saint-Dizier-Robinson, w północno-wschodniej Francji. Podczas przelotu samoloty pięciokrotnie pobierały paliwo. Ponieważ MRTT przewoził ładunek i pasażerów, mógł podać naftę Rafale tylko dwa razy. Kolejne dwa tankowania odbyły się z udziałem C-135F, który wystartował z Dżibuti, a ostatni raz Rafale pobierały naftę ze zbiorników innego samolotu tego typu, który wystartował z bazy w Istres.

W celu wykazania, że piloci Armée de l'Air są zdolni do skutecznego działania nawet po tak wyczerpującym przelocie, załogi obydwu Rafale B wykonały jeszcze w przestrzeni powietrznej Francji symulowany atak z użyciem pocisków ASMP-A, któremu próbowały przeciwdziałać samoloty z Saint Dizier. W tym samym czasie Phénix wylądował w Istres (Kontrakt na Rafale F4, 2019-01-14, Francja zamawia kolejne Phénixy, 2018-12-13, Rafale na Reunion, 2014-04-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.