Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zapowiedź modernizacji AH-64

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Nowe technologie, 11 października 2022

Prototyp śmigłowca uderzeniowego AH-64A Apache został oblatany 30 września 1975, a lotnictwo US Army używa go od kwietnia 1986. Obecnie do jednostek wprowadzane są wiropłaty oznaczone jako AH-64Ev6. Wiropłaty te przyjęły do uzbrojenia także inne kraje. Obecnie na całym świecie użytkowanych jest 1261 AH-64 różnych wersji, w tym 484 poza USA, z czego ponad 646 to najnowocześniejsze AH-64E (Zapytanie ofertowe na AH-64E dla Polski, 2022-09-08).

Wizualizacja zmodernizowanego AH-64 Apache. Najbardziej widoczną zmianą są skrzydła o większej rozpiętości, pod którymi można zabudować 3 belki uzbrojeniowe i zmieniony kształt osłony anteny radaru Longbow / Ilustracja: Boeing

Plany US Army zakładają, że Apache pozostaną w służbie co najmniej do lat 2060. W związku z tym AH-64 musi zostać unowocześniony, aby mógł współdziałać razem z nowym konstrukcjami, które zostaną opracowane i pozyskane w ramach projektu Future Vertical Lift (FVL).

Jak informuje Boeing, proces modernizacji ma objąć 6 kluczowych elementów:

  • Ulepszenia układu napędowego w celu wykorzystania wszystkich możliwości ulepszonego silnika turbinowego GE T901, co zaowocuje zwiększeniem mocy, zasięgu, skuteczności i prędkości;
  • Zastosowanie modułowych systemów otwartych (MOSA), co zapewni maksymalną interoperacyjność oraz szybszą integrację i wdrażanie nowoczesnych zdolności;
  • Wdrożenie nowoczesnych systemy misji w celu zwiększenia interoperacyjności z sieciami komputerowymi i zmniejszenia obciążenia poznawczego i obciążenia pracą pilota podczas działania;
  • Wyposażenie śmigłowca w nowoczesne czujniki i zapewnienie scalania odbieranych przez nie danych w celu uzyskania lepszej i bardziej odpornej na cyberataki łączności między domenami i umożliwienia operowania we wszystkich warunkach środowiskowych;
  • Przystosowanie śmigłowca do przenoszenia pocisków precyzyjnych dalekiego zasięgu, przenoszenia i wystrzeliwania bojowych bezzałogowych statków powietrznych – amunicji krążącej i potencjalne zintegrowanie w  przyszłości broni energii skierowanej w celu zwiększenia skuteczności; oraz
  • Lepsze wsparcie eksploatacji dzięki ulepszeniom konstrukcji i obniżeniu kosztowi użytkowania płatowca, a także przystępnej cenie przebudowania i zminimalizowaniu kosztów zakupu.

Ponadto Boeing zapowiada, że zmodernizowany Apache będzie cyfrowo zaawansowany, produkowany prosto i wydajnie oraz wspierany inteligentnie przy użyciu systemów komputerowego projektowania, wytwarzania i obsługi technicznej (Wsparcie brytyjskich Apache, 2022-01-24, Zgoda na sprzedaż AH-64E dla Australii, 2021-06-04, AH-64E odpala Spike NLOS, 2021-03-18, Kuwejt zamawia AH-64E, 2021-01-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.