Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Mniejsza US Navy?

Marynarka wojenna, 11 sierpnia 2011

W grudniu 2011 ma zostać deaktywizowana Lotniskowcowa Grupa Uderzeniowa nr 7 (CSG-7), co związane jest z wycofaniem USS Enterprise, najstarszego i najdroższego okrętu US Navy.

USS Ronald Reagan powracający do macierzystego portu w San Diego po ubiegłorocznych ćwiczeniach Rimpac 2010. Okręt zostanie przydzielony do Lotniskowcowej Grupy Uderzeniowej nr 9. CSG-7 - dotychczasowa jednostka USS Ronald Reagan - zostanie deaktywizowana / Zdjęcie: CSG-7

Informację ujawnił niedawno adm. Gary Roughead, szef operacji morskich US Navy. Według opublikowanego rozkazu z 10 maja bieżącego roku, CSG-7 przestanie być aktywnym związkiem operacyjnym 30 grudnia 2011. Okręty i samoloty zostaną włączone w skład innych grup lotniskowcowych.

Powodem jest chęć jak najszybszego wycofania ze służby 50-letniego USS Enterprise, który stanowi podstawową jednostkę CSG-12. To z kolei spowoduje szereg przesunięć w składzie floty (spotęguje je wysłanie na 3-letni remont generalny i wymianę paliwa atomowego USS Abraham Lincoln z CSG-9, co nastąpi w 2013).

USS Enterprise został przyjęty do służby w 1961 i był pierwszym amerykańskim lotniskowcem o napędzie atomowym. Miał pozostać w linii do 2015, a więc do czasu zakończenia budowy USS Gerald R. Ford. Tak się jednak nie stanie.

Lotniskowiec ten jest bowiem bardzo drogi w utrzymaniu. Zawsze sprawiał dużo problemów technicznych, jednak ostatnio ich koszty są trudne do zaakceptowania w ograniczonym budżecie US Navy. Z tego powodu adm. Roughead wystąpił w 2009 do Kongresu USA o skrócenie służby do 2013, na co uzyskał zgodę. Była ona potrzebna, ponieważ utrzymanie przez US Navy 11 lotniskowców jest ustawowym obowiązkiem, a wycofanie USS Enterprise zmniejszy ich liczbę - do czasu przyjęcia USS Gerald R. Ford - do 10 jednostek.

Ostatnie doniesienia mówią jednak, że dowództwo US Navy chce wycofać stary okręt jak najszybciej. Powodem jest konieczność natychmiastowego znalezienia oszczędności. Wiadomo bowiem, że na fali cięć budżetowych (zobacz np.: Nic ponad 350 mld USD), marynarka wojenna nie może liczyć na istotne zwiększenie dostępnych środków finansowych, tymczasem preliminarze wielu projektów - w tym budowy nowego lotniskowca czy okrętów klasy LSC - zostały znacznie przekroczone.

Ujawniona niedawno decyzja o deaktywizowaniu z końcem bieżącego roku CSG-7 może wskazywać na planowaną datę wycofania USS Enterprise.

US Navy będzie odtąd - aż do 2015 - posiadać jedynie 10 lotniskowców. Ze względu na fakt, że zawsze jeden z nich przechodzi kilkuletni remont kapitalny, połączony z modernizacją i wymianą paliwa reaktorów atomowych, w służbie pozostanie 9 jednostek. To z kolei wyznacza liczbę istniejących CSG.

CSG-7 nie zostanie jednak rozwiązana, przestanie być aktywnym związkiem operacyjnym. Oznacza to, że US Navy zachowa jej nazwę, dokumentację, itp. Będzie mogła zostać przywrócona do działań w momencie wejścia do służby USS Gerald R. Ford.

Nie jest jednak pewnym, czy tak się stanie. Wielu obserwatorów jest zdania, że nawet 10 lotniskowców będzie w stanie utrzymać dominację USA w wymiarze globalnym. Inni wskazują natomiast, że za kilka lat bardzo trudno będzie zmusić parlamentarzystów do zwiększenia wydatków na odtworzoną CSG-7.

Całe wydarzenie staje się symboliczne w momencie niemal jednoczesnego rozpoczęcia prób przez pierwszy chiński lotniskowiec oraz powtarzania się deklaracji Pekinu o woli posiadania w najbliższej przyszłości 3 dużych okrętów tego typu (zobacz: Próby morskie Shi Lang).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra