Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Opóźnienie FGFA

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 maja 2012

Program budowy dwumiejscowego rosyjsko-indyjskiego myśliwca wielozadaniowego jest opóźniony o 2 lata. Powodem jest niewywiązywanie się z realizacji umowy przez indyjską HAL.

Projektowany na bazie rosyjskiego myśliwca PAK FA dwumiejscowy samolot wielozadaniowy FGFA (Indie ujawniają FGFA, 2011-11-24) miał być gotowy do produkcji seryjnej w 2017. Tymczasem z informacji dla parlamentu wiceministra obrony MM Pallama Raju wynika, że certyfikacja FGFA nastąpi dopiero w 2019. Powodem jest opóźnienie prac, które prowadzi indyjska Hindustan Aeronautics Ltd. Jest ona odpowiedzialna za 25% programu, w tym zaprojektowanie dwuosobowej kabiny, systemów nawigacyjnych i urządzeń walki radioelektronicznej. Obecne opóźnienie dotyczy głównie konstrukcji kabiny. W pracach uczestniczy na razie jedynie około stu inżynierów z Bangalore.

Umowa pomiędzy Rosja a Indiami o rozpoczęciu projektu wstępnego FGFA została podpisana w październiku 2010. Ta faza programu miała potrwać 18 miesięcy. Jej wartość określono na 295 mln USD, które ma zapłacić New Delhi. Cały program rozwojowy ma kosztować ok. 6 mld USD, co analitycy oceniają jako wartość niedoszacowaną. Wzrost kosztów spowodują zapewne duże wymagania dotyczące możliwości awioniki. Cena samolotu seryjnego jest obecnie szacowana na 93-97 mln USD. Oznacza to, że Indie, które planują zakupienie 214 FGFA, na cały program musiałyby przeznaczyć 26-28 mld USD.

Indyjscy konstruktorzy i specjaliści wojskowi mogli zapoznać się z konstrukcją PAK FA w czasie jego prób prowadzonych w Rosji (100 lotów PAK FA , 2011-11-04). Na podstawie tych analiz uznali za potrzebne wprowadzenie 43 zmian do jego konstrukcji, by nowy samolot spełniał ich wymagania. Co ciekawe, nie można wykluczyć, że FGFA będzie, podobnie jak PAK FA, jednomiejscowy. Przekonstruowanie kabiny na dwumiejscową nie tylko bardzo komplikuje samolot, ale też wpływa na możliwość zachowania właściwości stealth.

By przyspieszyć prace i uzyskać nowe możliwości Hindusi rozmawiają z Francuzami z Dassault Aviation. Chodzi o możliwość wykorzystania technologii myśliwca wielozadaniowego Rafale, który ma być produkowany w HAL na podstawie negocjowanej obecnie umowy (Indie wybrały Rafale, 2012-01-31). Hindusów interesują m.in. kompozyty odporne na wysokie temperatury, do których nagrzewa się konstrukcja samolotu lecącego z prędkością bliską Ma2. Być może w grę wchodzi też bezpośrednie wsparcie prac projektowych przez francuskich konstruktorów i technologów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.