Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Alternatywy Seulu dla RQ-4

Lotnictwo wojskowe, 27 grudnia 2012

Rzecznik prasowy południowokoreańskiej agencji zamówień wojskowych DAPA zaprzeczył wczoraj, by Seul dokonał wyboru RQ-4 Global Hawk w przetargu na rozpoznawcze bsl klasy HALE.

Jeden z potencjalnych konkurentów Global Hawka, Boeing Phantom Eye w trakcie startu do pierwszego lotu. Bsl do poruszania się po pasie startowym wymaga na razie specjalnego wózka odrzucanego po wzniesieniu się w powietrze / Zdjęcie: Boeing

Wypowiedź rzecznika prasowego DAPA była reakcją na przesłanie dzień wcześniej do Kongresu USA dokumentów dotyczących ewentualnej sprzedaży Republice Korei 4 bsl Northrop Grumman RQ-4. Wraz z urządzeniami pomocniczymi, pakietem serwisowym, logistycznym i szkoleniowym, wartość oferty wyceniono na maksymalnie 1,2 mld USD. Cena ta zawiera niemal wszystkie dostępne opcje propozycji. W większości kontraktów eksportowych realna wartość wynegocjowanej ostatecznie umowy jest jednak niższa.

Rozmowy na temat zakupu przez Republikę Korei w USA rozpoznawczych bezzałogowców o dużym pułapie lotu i długotrwałości lotu klasy HALE toczą się od 2005. Miałyby one uzupełnić lukę w lotniczym rozpoznaniu strategicznym po wycofaniu U-2, co nastąpi w najbliższych latach ze względu na kończenie się ich resursów. Naturalnym partnerem do negocjacji jest Northrop Grumman, producent wykorzystywanych operacyjnie samolotów rodziny RQ-4 Global Hawk. Rozmowy okazały się bardzo trudne. Seul chciał uzyskać kontrolę nad kupowanymi w USA bsl, jednak Waszyngton nie był skłonny do pełnego transferu technologii. Dodatkowo żądał za to wysokich opłat, na co nie chciał się zgodzić kupujący. Ostatecznie w 2011 negocjacje na temat bezprzetargowego zakupu Global Hawków zakończyły się niepowodzeniem (Korea Pd. rezygnuje z Global Hawków, 2011-12-03).

W nowym postępowaniu Northrop Grumman także jest postrzegany jako faworyt. Oświadczenie rzecznika DAPA precyzuje jednak, że przesłanie dokumentów eksportowych do Kongresu nie oznacza wyboru RQ-4. Zgoda amerykańskiego parlamentu jest bowiem wymagana nie tylko do uzyskania pozwolenia na wywóz sprzętu wojskowego, ale stanowi podstawę dla złożenia ostatecznej oferty handlowej. Po przesłaniu do Korei, zostanie ona oceniona w pierwszej połowie 2013.

Przedstawiciel DAPA dał także do zrozumienia, że kwota 1,2 mld USD jest zbyt duża i nie zostanie zaakceptowana. Według nieoficjalnych informacji, w trakcie wcześniejszych rozmów sugerowano sumy rzędu 750 mln USD.

 

Drugi z potencjalnych konkurentów RQ-4, Global Observer. Samolot o rozpiętości skrzydeł 54 m powinien utrzymywać się w powietrzu nawet do 7 dób / Zdjęcie: USAF

Według tych samych źródeł, Seul rozpatruje – jako alternatywę dla Global Hawków – zakup Boeingów Phantom Eye lub AeroVironment Global Observer. Obie konstrukcje mają już za sobą pierwsze loty, jednak nadal znajdują się w stosunkowo wstępnych etapach rozwoju (Pierwszy lot Phantom Eye, 2012-06-04, Rozbił się prototyp Global Observera, 2011-04-04). Dzięki zastosowaniu paliwa wodorowego i silników elektrycznych oferują one podobny pułap co RQ-4 (rzędu 20 km), jednak zdecydowanie większy czas lotu, szacowany obecnie na nawet 4-7 dób.

Klasyczny, odrzutowy Global Hawk zapewnia maksymalnie 36-godzinny lot, co jest jednak kompensowane nieco mniejszymi wymiarami i zdecydowanie większą prędkość przelotową. Mimo stosunkowo wysokich kosztów eksploatacji czy usterkowości niektórych modeli (USAF rezygnują z Global Hawków Block 30, 2012-01-27), jest także dopracowaną konstrukcją, oferując kilka rodzajów systemów rozpoznawczych w pełni zintegrowanych z płatowcem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.