Szwedzki Saab otrzymał zlecenie na opracowanie i dostawę systemów zarządzania walką i radiolokatorów dla przyszłej tajskiej fregaty.
Zleceniodawcą jest południowokoreańskie przedsiębiorstwo stoczniowe Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Wartość porozumienia wynosi 134 mln USD. W ramach jego realizacji szwedzki producent opracuje i dostarczy nowoczesne systemy zarządzania walką i radiolokatory. Zostaną one zamontowane na nowej fregacie zakupionej przez Królewską Marynarkę Wojenną Tajlandii.
Fregata została zakupiona na początku sierpnia br. Odpowiedzialnym za jej budowę będzie wspomniane DSME. Okręt zostanie zbudowany w oparciu o projekt południowokoreańskich niszczycieli typu Gwanggaeto Wielki. Wartość zlecenia wynosi 468 mln USD i jest to największe jednokrotne zamówienie w historii marynarki wojennej Tajlandii (Nowe fregaty dla Tajlandii?, 2012-09-28).
Tajska fregata będzie miała 122,5 m długości oraz 14,4 m szerokości. Jej wyporność pełna ma wynosić 3700 t. Okręt ma zostać przekazany odbiorcy w sierpniu 2018. W ciągu pierwszych 5 lat od nabycia jednostki, władze w Bangkoku mają zadecydować o ewentualnym zamówieniu drugiej. Decyzja w tej sprawie ma być uzależniona od możliwości zapewnienia finansowania całemu przedsięwzięciu.
Co istotne, zleconą usługę Szwedzi mają zrealizować do 2016, a więc jeszcze w trakcie budowy tajskiej fregaty. Pozwoli to na odpowiednio wczesne zamontowanie wyposażenia na okręcie oraz jego całkowitą integrację.
Saab nie podał szczegółów dotyczących rozwiązań opracowywanych dla Tajów. Można jednak podejrzewać, że przynajmniej do pewnego stopnia będą one opierać się na obecnie dostępnych na rynku produktach szwedzkiego przedsiębiorstwa. Chodzi m.in. o system zarządzania walką 9LV Mk4 oraz system kierowania ogniem CEROS 200. Jest to tym bardziej prawdopodobne, iż obydwa zostały w przeszłości zamontowane na 2 innych tajskich fregat typu Naresuan (Saab dozbroi tajskie fregaty, 2012-09-28, Saab zmodernizuje tajskie fregaty, 2011-06-03).
Szwedzkie przedsiębiorstwo występuje w zawartym z DSME kontrakcie jako dostawca własnych rozwiązań oraz integrator technologii opracowanych przez poddostawców. Z tego względu prace nad omawianymi systemami dla tajskiej fregaty mają być realizowane w Australii, Danii, Szwecji oraz Tajlandii.