Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot irackiego F-16

Lotnictwo wojskowe, 08 maja 2014

Lockheed Martin poinformował o oblocie pierwszego F-16, przeznaczonego dla wojsk lotniczych Iraku.

Pierwszy F-16IQ w locie. Zdaniem analityków rząd w Bagdadzie nie do końca wie, do czego mają służyć nowe samoloty wielozadaniowe. Niektórzy politycy chcą używać ich tylko do zadań rozpoznawczych i obserwacyjnych, natomiast inni marzą o silnych wojskach lotniczych, które nie tylko będą wykonywały zadania uderzeniowe na terenie kraju, ale także będą czynnikiem odstraszającym potencjalnych agresorów, takich jak Syria, Iran, czy Turcja / Zdjęcie: Lockheed Martin

W zakładach Lockheed Martina w Fort Worth w Teksasie oblatano pierwszy samolot wielozadaniowy F-16IQ Block 52. Jego odbiorcą będą Al Quwwa al Jawwiya al Iraqiya (wojska lotnicze Iraku). Producent poinformował o wydarzeniu z kilkudniowym opóźnieniem, ponieważ pierwszy lot irackiego F-16IQ miał miejsce 2 maja. Irak zamówił łącznie 36 samolotów tego typu, w 2 transzach. Dzięki zamówieniu Bagdadu, F-16 będą produkowane w Fort Worth do 2017.  

Negocjacje związane z F-16IQ rozpoczęły się w sierpniu 2008, gdy rząd w Bagdadzie zwrócił się do Amerykanów z prośbą o informacje w związku z zakupem 36 samolotów. We wrześniu 2010 zamówienie zostało zmniejszone o połowę. Według informacji opublikowanej przez DSCA na mocy tej samej umowy Irak zakupił także m. in. 24 radary APG-68(v)9, 20 zestawów zbiorników konforemnych oraz 200 pocisków powietrze-powietrze bliskiego zasięgu AIM-9L/M-8/9 Sidewinder, 150 pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-7M-F1/H Sparrow, 50 pocisków powietrze-powierzchnia AGM-65D/G/H/K Maverick, 200 bomb kierowanych laserowo GBU-12 Paveway-II, 50 bomb kierowanych laserowo GBU-10 Paveway-II, 50 bomb kierowanych laserowo GBU-24 Paveway-III, a także 20 zasobników celowniczych AN/AAQ-33 Sniper (Irak kupił F-16?, 2011-09-27).

Natomiast w paźzdierniku 2012 pojawiła się kolejna informacja dotycząca F-16IQ (Irak kupuje kolejne F-16, 2012-10-19). Według niej Bagdad nabył drugą partię 18 samolotów. Pakiet uzbrojenia był niemal analogiczny do nabytego poprzednio, za wyjątkiem 10 radiostacji AN/ARC-238 SINCGARS i 120 wskaźników nahełmowych (JHMCS).

Wiadomo, że Bagdad zamierza docelowo dysponować co najmniej 6 eskadrami F-16IQ, nie podano jednak do wiadomości, jak liczne mają to być jednostki (liczba może wahać się od 12 do 16 samolotów). Według wcześniejszych doniesień pierwsze F-16IQ trafią nad Tygrys w 2014. Jak twierdzą oficjalnie najwyżsi rangą oficerowie irackich wojsk lotniczych, nie osiągną one pełnej zdolności operacyjnej wcześniej niż w 2018-2020.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.