DRDO rozpoczęła próby startu morskiej wersji samolotu LCA Tejas. Są one prowadzone z użyciem specjalnej rampy, umiejscowionej w bazie INS Hansa.
Pierwszy prototyp najnowszego indyjskiego samolotu bojowego – LCA Tejas, w wersji przeznaczonej dla lotnictwa marynarki wojennej (NP-1, Naddźwiękowy lot pokładowego Tejasa , 2014-04-15), rozpoczął próby operacyjne. 20 grudnia przeprowadzono jego pierwszy start ze specjalnie w tym celu zbudowanej rampy, odwzorowującej element konstrukcji pokładu lotniskowca INS Vikramaditya. Rampę posadowiono na terenie bazy INS Hansa w Goa.
Przedsięwzięcie powstało z udziałem Aeronautical Development Agency, stoczni w Goa i rodzimych zakładów przemysłowych. Pomocą posłużyli też Rosjanie, którzy zaprojektowali wszystkie urządzenia i dostarczyli specjalistyczne wyposażenie.
W trakcie pierwszego startu za sterami NP-1 zasiadał szef pilotów doświadczalnych narodowego centrum prób w locie, Commodore Jaideep Maolankar. W odróżnieniu od wersji przystosowanej do operowania z baz lądowych, pokładowy LCA ma wzmocnioną konstrukcję podwozia i oprogramowanie układu sterowania lotem umożliwiające wykonywanie startu bez używania sterownic przez pilota. Według DRDO długość startu morskiej wersji LCA nie przekracza 200 m. Miejscowa prasa donosi, że Tejas odrywa się od rampy przy prędkości ok. 280 km/h.
Pierwszy etap prób ma objąć jeszcze 5 startów z rampy, bez podwieszeń. W kolejnym etapie samolot ma wykonywać starty ze wszystkimi przeznaczonymi dla niego podwieszeniami (uzbrojeniem, wyposażeniem rozpoznawczym i dodatkowymi zbiornikami paliwa).
Infrastruktura w Goa obejmuje także liny hamujące, analogiczne do tych, jakie zostały i zostaną zastosowane w konstrukcji indyjskich lotniskowców – INS Vikramaditya oraz INS Vikrant i INS Vishal. Próbne lądowania LCA z użyciem lin mają rozpocząć się za 6-8 miesięcy. Nie wiadomo, czy weźmie w nich udział drugi prototyp (NP-2), którego oblot zapowiadany jest już wkrótce.