Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tejas startuje z rampy

Lotnictwo wojskowe, 23 grudnia 2014

DRDO rozpoczęła próby startu morskiej wersji samolotu LCA Tejas. Są one prowadzone z użyciem specjalnej rampy, umiejscowionej w bazie INS Hansa.

Pokładowy LCA Tejas wykonuje start z użyciem rampy, odwzorowującej element konstrukcji pokładu lotniskowca / Zdjęcie: DRDO

Pierwszy prototyp najnowszego indyjskiego samolotu bojowego – LCA Tejas, w wersji przeznaczonej dla lotnictwa marynarki wojennej (NP-1, Naddźwiękowy lot pokładowego Tejasa , 2014-04-15), rozpoczął próby operacyjne. 20 grudnia przeprowadzono jego pierwszy start ze specjalnie w tym celu zbudowanej rampy, odwzorowującej element konstrukcji pokładu lotniskowca INS Vikramaditya. Rampę posadowiono na terenie bazy INS Hansa w Goa.

Przedsięwzięcie powstało z udziałem Aeronautical Development Agency, stoczni w Goa i rodzimych zakładów przemysłowych. Pomocą posłużyli też Rosjanie, którzy zaprojektowali wszystkie urządzenia i dostarczyli specjalistyczne wyposażenie.

W trakcie pierwszego startu za sterami NP-1 zasiadał szef pilotów doświadczalnych narodowego centrum prób w locie, Commodore Jaideep Maolankar. W odróżnieniu od wersji przystosowanej do operowania z baz lądowych, pokładowy LCA ma wzmocnioną konstrukcję podwozia i oprogramowanie układu sterowania lotem umożliwiające wykonywanie startu bez używania sterownic przez pilota. Według DRDO długość startu morskiej wersji LCA nie przekracza 200 m. Miejscowa prasa donosi, że Tejas odrywa się od rampy przy prędkości ok. 280 km/h.

Pierwszy start Tejasa z rampy, zlokalizowanej w INS Hansa

Pierwszy etap prób ma objąć jeszcze 5 startów z rampy, bez podwieszeń. W kolejnym etapie samolot ma wykonywać starty ze wszystkimi przeznaczonymi dla niego podwieszeniami (uzbrojeniem, wyposażeniem rozpoznawczym i dodatkowymi zbiornikami paliwa).

Infrastruktura w Goa obejmuje także liny hamujące, analogiczne do tych, jakie zostały i zostaną zastosowane w konstrukcji indyjskich lotniskowców – INS Vikramaditya oraz INS Vikrant i INS Vishal. Próbne lądowania LCA z użyciem lin mają rozpocząć się za 6-8 miesięcy. Nie wiadomo, czy weźmie w nich udział drugi prototyp (NP-2), którego oblot zapowiadany jest już wkrótce.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.