Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Filipiny zainteresowane indyjskimi fregatami

Marynarka wojenna, 23 października 2013

Według anonimowych źródeł powiązanych z resortem obrony Filipin, władze w Manili mają rozważać zakup indyjskich fregat w ramach ambitnego programu modernizacji wyposażenia marynarki wojennej.

 Fregaty typu Shivalik (na zdjęciu INS Shivalik (F 47)) mają 143 m długości i 17 m szerokości. Ich wyporność wynosi 6200 t. Napęd kombinowany (CODOG) z turbiną gazową GE LM-2500 i dieslem SEMT Pielstick pozwala na rozwinięcie prędkości 32 w. Zasięg to 9000km. Na ich uzbrojenie składają się m.in.: 2 izraelskie systemy przeciwlotnicze Barak-1, 2 rosyjskie armaty AK-630, 8 pocisków samosterujących 3M-54 Klub, 76-mm armata morska OtoMelara Super Rapid (SRGM) i wyrzutnie pocisków ZOP RBU 6000 / Zdjęcie: MO Indii

Przypomnijmy, że plany władz w Manili zakładają przeznaczenie w ciągu co najmniej dekady około 11,5 mld USD na modernizację wyposażenia Hukbóng Dagat ng Pilipinas (marynarki wojennej Filipin) (Miliardy na filipińską marynarkę wojenną?, 2013-10-07). Program modernizacyjny zakłada m.in. zakup co najmniej 6 fregat.

W ostatnim czasie filipińskie władze mają wyrażać zainteresowanie ewentualnym zakupem jednego z typów fregat użytkowanych obecnie przez Bhāratīya Nau Senā (marynarkę wojenną Indii). Wzmianka na ten temat pojawiła się m.in. przy okazji niedawnej wizyty na Filipinach indyjskiej delegacji rządowej z ministrem spraw zagranicznych, Salmanem Khurshidem, na czele.

Nie wiadomo, o który typ okrętów chodzi. Według nieoficjalnych informacji, Manila może być zainteresowana zakupem nieokreślonej liczby fregat stealth Projekt 17 (typu Shivalik). Marynarka wojenna Indii dysponuje obecnie trzema jednostkami tego typu. Ostatnia z nich została przekazana Bhāratīya Nau Senā  w lipcu 2012 (Trzecia fregata Projektu 17, 2012-07-21).

Zainteresowanie Filipin fregatami Shivalik nie jest zaskoczeniem. Konstrukcja okrętów jest jeszcze stosunkowo młoda. W dodatku, indyjskie jednostki zbierają bardzo dobre opinie od ich użytkowników. Wielokrotnie angażowały się już w działania zbrojne, koncentrujące się głównie na problemie zwalczania zjawiska piractwa morskiego na wodach Oceanu Indyjskiego. Brały też udział w serii ćwiczeń morskich organizowanych wespół z innymi państwami azjatyckimi (Indyjsko-japońskie manewry morskie, 2013-05-27).

Zainteresowanie Filipin indyjskimi fregatami typu Shivalik w żaden sposób nie musi przełożyć się jednak na konkretne rozmowy o ich zakupie. Jest to raczej potwierdzenie realizowanego przez Manilę procesu oceny obecnych na rynku ofert. Warto zaznaczyć, że w ostatnich tygodniach lokalne media informowały o możliwości zakupu południowokoreańskich jednostek typu Incheon (Przetarg na filipińskie fregaty niebawem, 2013-10-08). Cały czas w grze o filipiński kontrakt mają też pozostawać m.in. Hiszpanie z fregatami typu Álvaro de Bazán (Ostatni Alvaro de Bazan poczeka do 2015).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.