Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tejas (wstępnie) zdolny do działania

Lotnictwo wojskowe, 13 grudnia 2013

Za tydzień wojska lotnicze Indii mają zgłosić wstępną zdolność operacyjną rodzimego samolotu LCA Tejas.

Pierwszych 8 seryjnych Tejasów ma trafić do BVS na początku 2015. Następnie tempo produkcji sięgnąć ma 16 samolotów rocznie. Ogółem BVS zamierzają nabyć 140 Tejasów, w tym 14 dwumiejscowych. Pozwoli to na wyposażenie 7 eskadr, z których dwie pierwsze mają być zdolne do działania w 2019 / Zdjęcie: MO Indii

Potwierdzeniem uzyskania wstępnej zdolności operacyjnej Tejasa ma być dokument, zezwalający na rozpoczęcie służby, jaki 20 grudnia w Bangalore minister obrony Indii, A. K. Antony wręczy dowódcy Bharatiya Vayu Sena (BVS, wojsk lotniczych Indii), marszałkowi N. A. K. Browne. Ma on zawierać m.in. szczegółowe dane dotyczące osiągów samolotu, jakie zarejestrowano podczas 2400 h prób w locie, realizowanych od stycznia 2001.

W styczniu 2011, po niemal 30 latach od rozpoczęcia programu, Tejas uzyskał potwierdzenie tzw. tymczasowej wstępnej zdolności operacyjnej. Przewidywano, że całkowita wstępna zdolność operacyjna zostanie zgłoszona na początku ub.r., ale okazało się, że Aeronautical Development Agency, odpowiedzialna za dopracowanie Tejasa, nie była w stanie spełnić ponad 1000 wymagań stawianych przez wojsko – m.in. zapewnić żądanej masy konstrukcji, integracji pewnych typów uzbrojenia, możliwości radiolokatora, czy manewrowości na dużej wysokości.

Co najważniejsze, nawet po uzyskaniu kompletnej wstępnej zdolności operacyjnej, Tejas wciąż nie będzie pełnowartościowym samolotem bojowym. Ma to nastąpić dopiero pod koniec 2014, gdy zostanie przystosowany do przenoszenia wszystkich zakładanych rodzajów uzbrojenia (m.in. pocisków pozwalających zwalczać cele poza zasięgiem wzroku i bomb kierowanych laserowo) i pobierania paliwa podczas lotu (Tejas w służbie od 2015?, 2013-02-06).

Natychmiast po otrzymaniu dokumentu wspomnianego na wstępie, zakłady HAL w Bangalore rozpoczną produkcję pierwszych 20 Tejasów, odpowiadających standardowi wstępnej zdolności operacyjnej. Kolejnych 20 ma być wyprodukowanych po zgłoszeniu całkowitej zdolności operacyjnej. Tejasy zastąpią w służbie w BVS MiG-21 (Koniec służby indyjskich MiG-21FL, 2013-12-12). Lotnictwo marynarki wojennej planuje zakup 40 samolotów, jako następców wysłużonych Harrierów (Pokładowy Tejas oblatany, 2012-04-28).

Wszystkie w/w Tejasy mają być napędzane silnikami General Electric F404-GE-IN20, rozwijającymi ciąg 80-85 kN, z dopalaniem. Z powodu zbyt słabych osiągów samoloty nie będą mogły przenosić wszystkich rodzajów uzbrojenia. Będzie to możliwe dopiero po zabudowaniu nowych zespołów napędowych, General Electric GE F414, rozwijających ciąg 90-100 kN.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra