Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IDEF 2015: Debiutuje Pars 4x4

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 06 maja 2015

Na targach w Stambule zadebiutowały dwa prototypy pojazdów FNSS – kołowy transporter opancerzony Pars 4x4 i bojowy wóz piechoty Kaplan-20.

Pars 4x4 jest ostatnim członkiem rodziny wozów opracowanych przez FNSS. W skład typoszeregu, którego miano pochodzi od lamparta anatolijskiego, wchodziły do tej pory transportery opancerzone w układzie 6x6 i 8x8

Obie konstrukcje rozwijane są w ramach ogłoszonego przez podsekretariat przemysłu obronnego SSM (Savunma Sanayii Mustesarligi) w 2013 programu obejmującego dostawy 184 gąsienicowych i 76 kołowych niszczycieli czołgów. W lipcu 2013 ogłoszono, że będzie to rywalizacja dwóch producentów: Otokara oferującego kołowy wóz Cobra II i gąsienicowy Tulpar-S oraz FNSS z Pars 4x4 oraz Kaplan-20.

Pars 4x4 jest ostatnim członkiem rodziny wozów opracowanych przez FNSS. W skład typoszeregu, którego miano pochodzi od lamparta anatolijskiego, wchodziły do tej pory transportery opancerzone w układzie 6x6 i 8x8 (IDEX 2015: Pars do rozpoznawania skażeń , 2015-02-24). W Stambule zaprezentowano pierwszy prototyp pojazdu, którego złożenie zabrało jedynie 3 miesiące. Próby zakładowe Pars 4x4 mają rozpocząć się latem, a testy wojskowe planowane są na 2016. Wówczas wóz FNSS będzie porównywany z konkurencyjnym Cobra II 4x4 (IDEF 2013: Nowości Otokara, 2013-05-09).

W Stambule Pars 4x4 pokazany był ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Aselsan SARP z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB Browning. Pojazd może być wyposażony w wiele różnego rodzaju załogowych i bezzałogowych wież i obrotnic

Pars 4x4 może mieć załogę liczącą do 5 osób i oferowany jest w konfiguracjach dwu- i pięciodrzwiowych. Układ napędowy pozwala na zastosowanie napędu 4x2 (prędkość maksymalna 120 km/h) na drogach oraz 4x4 w terenie. Zasięg wynosi ponad 700 km. Wóz pływa z prędkością do 8 km/h i może pokonywać przeszkody wodne bez przygotowania.

Niska wysokość 1,9 m, predysponuje Pars 4x4 do roli pojazdu rozpoznawczego. Długość wozu to 5 m, szerokość 2,5 m. Promień skrętu to 7 m. Pars 4x4 może być transportowany na pokładach samolotów C-130H, A400M oraz śmigłowców CH-47.

Pars 4x4 może mieć załogę liczącą do 5 osób i oferowany jest w konfiguracjach dwu- i pięciodrzwiowych. Układ napędowy pozwala na zastosowanie napędu 4x2 (prędkość maksymalna 120 km/h) na drogach oraz 4x4 w terenie / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Warto zauważyć, że w polskim programie Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego (LOTR), obejmującego zakup 244 pojazdów będących następcami BRDM-2, również zdecydowano się na układ 4x4 i podobne parametry (LOTR dla WP, 2013-08-03).

W Stambule Pars 4x4 pokazany był ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Aselsan SARP z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB Browning. Pojazd może być wyposażony w wiele różnego rodzaju załogowych i bezzałogowych wież i obrotnic, uzbrojonych nawet w armaty kalibru 20-25 mm. Zgodnie z wymaganiami tureckiej armii docelowa wersja ma mieć bezzałogową wieżyczkę z bronią strzelecką i czterema wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych. Zapas dalszych 6 ppk ma być przewożony w kadłubie.

Pars 4x4 jest pojazdem bardzo dobrze chronionym, zarówno przed wybuchami min i fugasów, jak też ogniem broni strzeleckiej oraz armat małego kalibru. W zależności od wybranego przez klienta poziomu opancerzenia, wóz jest wyposażony w silnik o odpowiedniej mocy rzędu 25-30 KM/t, w prototypie jest to Cummins, ale docelowo ma to być jednostka napędowa MTU.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.