Po długich negocjacjach WZM Siemianowice i Patria Land Systems zawarły dzisiaj cztery porozumienia związane z dalszą produkcją transporterów opancerzonych Rosomak w Polsce.
Prezes zarządu Wojskowych Zakładów Mechanicznych Adam Janik i wiceprezes Patria Lands Systems Markku Bollmann podpisali dzisiaj w budynku Ministerstwa Obrony Narodowej pakiet czterech umów, dotyczących porozumienia ramowego, praw licencyjnych, transferu technologii oraz dostawy komponentów. Dzięki nim WZM ma możliwość wykonywania pełnego cyklu obsług i napraw podzespołów dostarczanych przez Patria Land Service. Podpisane dzisiaj porozumienia obejmują kwestie dalszej produkcji, sprzedaży, modernizacji i modyfikacji transporterów opancerzonych Patria AMV XC-360P Rosomak do 2023, wraz z prawami do serwisowania i napraw do 2052.
Umowy licencyjna i ramowa znoszą ograniczenia eksportowe. Dotychczas rynek eksportowy WZM ograniczał się tylko do 7 krajów świata. Obecnie prowadzone są rozmowy o sprzedaży pojazdów do Algierii i Indii (Rosomak w Indiach, 2012-03-23, Rosomak w indyjskim przetargu, 2013-06-12). Dzięki transferowi technologii zakład z Siemianowic uzyskał dokumentację i prawa autorskie do trzech ostatnich, jeszcze nie spolonizowanych elementów pojazdu: ramy zespolonej, deski kierowcy i modułu hamulcowego. Umowa dostawy komponentów określa zasady dostarczania przez Patrię do WZM podzespołów do produkcji Rosomaków. Inne ważne elementy podpisanych dzisiaj porozumień, to uzyskanie przez polską stronę prawa do doboru partnerów przemysłowych i możliwość integracji z pojazdem dowolnego uzbrojenia i wyposażenia.
Stronom udało się również porozumieć w kwestii własności praw intelektualnych do wprowadzanych przez WZM zmian konstrukcyjnych w transporterach Rosomak. Do tej pory zakład z Siemianowic ma ich na swoim koncie aż 65. Obecne umowy pozwalają na wprowadzanie tych zmian już w fazie produkcji, bez konieczności ich zatwierdzania przez stronę fińską.
Sporną kwestią w realizacji umowy z 15 kwietnia 2003 były zobowiązania offsetowe Patrii. Finom nie udało się zrealizować zobowiązań kompensacyjnych za 100 mln EUR m.in. zamówień na zakup części i komponentów mechanicznych w spółkach Bumaru i Huty Stalowa Wola. Fińska spółka zobowiązała się też do zakupu w Siemianowicach transporterów Rosomaków za 60 mln euro. Nie mogąc tego zrealizować, Finowie zwrócili się o arbitraż. Ostatecznie strony porozumiały się (Przedłużenie terminu offsetu za Rosomaki, 2013-05-09), a niezrealizowane zobowiązania zostały skompensowane przez przekazanie przez Finów licencji na produkcję Rosomaków w Polsce do 2023.
Wojsko Polskie jest wyposażone w 570 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak. Pozostałe 117 pojazdów wyprodukowanych w ramach pierwotnej umowy powstanie do końca 2013. Pojazdy są używane przez 12. Brygadę Zmechanizowaną ze Szczecina, 17. Brygadę Zmechanizowaną z Międzyrzecza i PKW Afganistan. Podpisane dziś porozumienie otwiera przed WZM w Siemianowicach i Patria Land Service możliwość dostarczenia Wojsku Polskiemu kolejnych 307 kołowych transporterów opancerzonych (130 mld zł na modernizację, 2012-12-12), które mają zostać skierowane do m.in. 21. Brygady Strzelców Podhalańskich z Rzeszowa.