Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opłot M wygrywa z MBT 3000 w Pakistanie?

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 14 lipca 2015

Ukraiński czołg Opłot M wygrał prawdopodobnie z chińskim MBT 3000 w testach prowadzonych na pakistańskim poligonie w Pendżabie. Gra idzie o zamówienie na kilkaset wozów.

Tak ma wyglądać finalna postać wozu Opłot M, oferowanego Pakistanowi. Jak widać, zamiast działka automatycznego czołg uzbrojony jest w wukaem / Zdjęcie: Pakistani Defence

Według nieoficjalnych informacji napływających z Pakistanu, ukraiński czołg podstawowy Opłot M pokonał w testach na pustynnym poligonie czołgowym w Bahawalpurze w Pendżabie najnowszy eksportowy wóz chiński – MBT 3000 (Zwiększenie produkcji Opłotów, 2015-02-07; Zmodernizowany MBT-3000, 2014-09-12; Chińskie VT4 dla Pakistanu, 2014-11-24). Wieści z czołgowej strzelnicy w Bahawalpurze, wsparte okazjonalnymi zdjęciami, krążą w pakistańskich mediach. Jeśli okażą się prawdziwe, będzie to podstawa kolejnego sukcesu eksportowego charkowskiego kombinatu im. Małyszewa. A na początku roku wydawało się już pewne, że najnowsze pojazdy chińskie w ich pakistańskiej odmianie – Chalid 2 (Al-Khalid w języku urdu) lub też według innych źródeł Al-Hyder, wejdą do arsenału pancernego Islamabadu. Miały być produkowane, jak większość czołgów pakistańskich, w zakładach przemysłu ciężkiego w Taxila.

Na poligonie w Bahawalpurze starły się dwa ciągle doskonalone czołgi – chiński, wywodzący się dalekimi korzeniami z rodziny T-72, i ukraiński – wyprowadzony z T-80/T-84. Ukraińcy pobili ponoć Kraj Środka coraz doskonalszymi silnikami wysokoprężnymi – 6TD. W najnowszej odmianie, sygnowanej cyfrą 3, generują moc aż 1500 KM, która jest utrzymywana w pustynnych warunkach i przy wielkim zapyleniu. Moc i obietnica przeniesienia kompletnej linii produkcyjnej 6TD-3 do Pakistanu, stały się koronnymi argumentami na rzecz Opłota M.

Próby poligonowe Opłota M w Pendżabie. Załoga doświadczalna składa się z ukraińskiego kierowcy i dwóch pakistańskich oficerów w wieży. Uwagę zwracają bloki najnowszego pancerza reaktywnego – Noż / Zdjęcie: Pakistani Defence

Ukraińcom udało się już poprzednio sprzedać armii pakistańskiej 320 charkowskich T-80UD, a także ponad 150 silników 6TD w odmianie 2 (1200 KM, Kolejne silniki z Ukrainy do Pakistanu, 2013-02-19). Chińczycy zaś poszczycić się mogą uruchomieniem lokalnej linii montażowej MBT-2000, których około 300 w wariancie Al-Khalid stanowi trzon pięści pancernej Pakistanu. Nadal jednak w parku czołgowym Pakistanu przeważają starsze modele wozów chińskich, wyrosłych z linii wywodzącej się jeszcze od T-55. I właśnie te czołgi Islamabad zamierza obecnie zastąpić najnowszymi z możliwych, a nadto produkowanymi z maksymalnym udziałem własnego przemysłu. Dlatego Ukraińcy obiecują aż 60-% pakistanizację Opłota M.

T-80UD w Zakładach Małyszewa w Charkowie, przygotowywane do wysyłki do Pakistanu / Zdjęcie: UKR Arm

Według źródeł ukraińskich, co najmniej kilka Opłotów zostało przetestowanych na polach walk na wschodzie kraju w 2014. Bez względu na konflikt zbrojny i potrzeby obronne kraju kombinat Małyszewa wykonał planowo zamówienie Tajlandii na 49 czołgów tego typu. Wygląda na to, że dopiero po wypełnieniu tych dostaw możliwe było przekazanie własnym siłom zbrojnym kilku najnowocześniejszych czołgów...

Według nieoficjalnych wieści, przegranym ma być chiński MBT 3000. Na zdjęciu po próbach na poligonie w Bahawalpurze / Zdjęcie: Pakistani Defence

Wariant M dla Pakistanu oznacza dalsze wzbogacenie i udoskonalenie Opłota. Rosnąca masa (ponad 51 ton) potrzebowała mocniejszego silnika. Zastosowano też systemy do aktywnego prowadzenia walki w nocy. Na życzenie Pakistańczyków wariant M ma zostać uzbrojony w zdalnie sterowaną wieżyczkę z automatycznym działkiem, a także dwa rodzaje osłon – reaktywny Noż, zapewniający także ochronę przed pociskami rdzeniowymi, oraz aktywny – Zasłon (prezentowanym w Polsce m.in. na demonstratorze wozu wsparcia ogniowego Anders).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.