W zakładach w Komaki zaprezentowano mediom demonstrator technologii myśliwca stealth ATD-X. Oblot samolotu ma nastąpić już w lutym.
W zakładach Mitsubishi Heavy Industries przedstawiciele mediów mieli wczoraj możliwość zapoznania się z bliska z demonstratorem myśliwca stealth ATD-X. Samolot, oznaczony obecnie jako X-2, posłuży do zbadania technologii przeznaczonych dla nowego japońskiego samolotu wielozadaniowego F-3 – wielofunkcyjnego radiolokatora z anteną fazowaną, powłok rozpraszających promieniowanie radiolokacyjne, wektorowania ciągu silników, nowej awioniki i łącza informacyjnego – i ma wzbić się w powietrze już w lutym (Opóźnienie ATD-X, 2015-01-07).
Według niektórych źródeł ma posłużyć też do prób nowego światłowodowego układu sterowania lotem, który jest szybszy, odporny na zakłócenia elektromagnetyczne i ma mniejszą masę w porównaniu z układem fly-by-wire.
Demonstrator ma rozpiętość skrzydeł 9,1 m, długość 14,2 m i wysokość 4,5 m – jest znacznie mniejszy niż współczesne wielozadaniowe samoloty bojowe stealth. Jego napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Ishikawajima-Harima Heavy Industries XF5-1 o małym stopniu dwuprzepływowości, z dyszami umożliwiającymi wektorowanie ciągu, których konstrukcję zapożyczono z eksperymentalnego supermanewrowego X-31. Ich działanie sprawdzono już w trakcie prób naziemnych.
Wloty powietrza do silników są pokryte powłoką rozpraszającą promieniowanie radiolokacyjne. Kształt kadłuba i osłony wzierników inspekcyjnych X-2 także zaprojektowano zgodnie z zasadami stealth. Samolot nie jest przystosowany do przenoszenia uzbrojenia.
Próby X-2 mają potrwać 2-3 lata. Na bazie zdobytych w ich trakcie doświadczeń zostanie zaprojektowany F-3. Oblot jego prototypu zaplanowano na 2024-2025. Seryjne F-3 mają wejść do eksploatacji na przełomie lat 2020/2030, zastępując w służbie Mitsubishi F-2 (Sniper dla F-2, 2015-08-11) i Boeingi F-15J/DJ (Niepewna przyszłość F-15MJ, 2013-11-14).