Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot ATD-X już w lutym

Lotnictwo wojskowe, 29 stycznia 2016

W zakładach w Komaki zaprezentowano mediom demonstrator technologii myśliwca stealth ATD-X. Oblot samolotu ma nastąpić już w lutym.

Demonstrator technologii X-2 ma wzbić sie w powietrze w lutym br.

W zakładach Mitsubishi Heavy Industries przedstawiciele mediów mieli wczoraj możliwość zapoznania się z bliska z demonstratorem myśliwca stealth ATD-X. Samolot, oznaczony obecnie jako X-2, posłuży do zbadania technologii przeznaczonych dla nowego japońskiego samolotu wielozadaniowego F-3 – wielofunkcyjnego radiolokatora z anteną fazowaną, powłok rozpraszających promieniowanie radiolokacyjne, wektorowania ciągu silników, nowej awioniki i łącza informacyjnego – i ma wzbić się w powietrze już w lutym (Opóźnienie ATD-X, 2015-01-07).

Według niektórych źródeł ma posłużyć też do prób nowego światłowodowego układu sterowania lotem, który jest szybszy, odporny na zakłócenia elektromagnetyczne i ma mniejszą masę w porównaniu z układem fly-by-wire.

Napęd samolotu stanowią silniki IHI XF5-1, z dyszami umożliwiającymi wektorowanie ciągu / Zdjęcia: milnavigator

Demonstrator ma rozpiętość skrzydeł 9,1 m, długość 14,2 m i wysokość 4,5 m – jest znacznie mniejszy niż współczesne wielozadaniowe samoloty bojowe stealth. Jego napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Ishikawajima-Harima Heavy Industries XF5-1 o małym stopniu dwuprzepływowości, z dyszami umożliwiającymi wektorowanie ciągu, których konstrukcję zapożyczono z eksperymentalnego supermanewrowego X-31. Ich działanie sprawdzono już w trakcie prób naziemnych.

Wloty powietrza do silników są pokryte powłoką rozpraszającą promieniowanie radiolokacyjne. Kształt kadłuba i osłony wzierników inspekcyjnych X-2 także zaprojektowano zgodnie z zasadami stealth. Samolot nie jest przystosowany do przenoszenia uzbrojenia.

Próby X-2 mają potrwać 2-3 lata. Na bazie zdobytych w ich trakcie doświadczeń zostanie zaprojektowany F-3. Oblot jego prototypu zaplanowano na 2024-2025. Seryjne F-3 mają wejść do eksploatacji na przełomie lat 2020/2030, zastępując w służbie Mitsubishi F-2 (Sniper dla F-2, 2015-08-11) i Boeingi F-15J/DJ (Niepewna przyszłość F-15MJ, 2013-11-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.