Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ratownik dla MW RP pod nadzorem PRS

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 20 października 2018

Najnowszy okręt ratowniczy dla Marynarki Wojennej RP, tworzony według projektu Ratownik, przygotowanego przez spółkę konstrukcyjną MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni – jest już czwartym typem nowej polskiej jednostki dla naszej floty od początku w pełni nadzorowanym i certyfikowanym przez Polski Rejestr Statków (PRS).

Ratownik powinien być uniwersalną jednostką pływającą do walki o życie ludzi na morzu w sytuacjach nadzwyczajnych – rodzajem sprzętu pogotowia Marynarki Wojennej RP. Także na wypadek awarii pod wodą okrętów własnych i sojuszniczych z możliwością ewakuacji załóg z dna Bałtyku. Sygnalizuje to zastosowanie różnorakich systemów różnych poddostawców międzynarodowych. Jako pierwsi prezentujemy pełną gamę wizualizacji projektu Ratownika, przygotowaną przez gdyńskie MMC dla konsorcjum pod wodzą PGZ. Istotne jest to, że gdyńskie CTM będzie – jak w przypadku poprzednich nowych jednostek naszej floty – odpowiedzialne za system zarządzania operacjami i dowodzenia okrętem – ma to być rodzaj standardowego rozwiązania dla wszystkich polskich okrętów / Ilustracje: PGZ

Konsorcjum przedsiębiorstw realizujących projekt Ratownik (PGZ, Stocznia Remontowa Nauta, PGZ Stocznia Wojenna i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej) podpisało już stosowne porozumienie z Polskim Rejestrem Statków – instytucją certyfikującą i klasyfikującą konstrukcje okrętowe w naszym kraju, z tradycjami sięgającymi 1936 i niekwestionowanym międzynarodowym autorytetem. PRS na podstawie przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej i NATO oraz spójnego wielotomowego katalogu własnych postanowień certyfikował i poddawał kontroli każdy etap budowy pierwszego dużego, nowego okrętu Rzeczpospolitej – korwety wielozadaniowej Gawron, projektu 621 – obecnie patrolowca Ślązak, a potem niszczyciela min ORP Kormoran (to samo dotyczyć będzie dwóch następnych), nowych holowników, a obecnie jednostek ratowniczych (w okresie od 2017 do 2022, kiedy zbudowana ma być pierwsza jednostka za ok. 800 mln zł zapadnie decyzja, czy zamówienie zwiększy się o jeszcze jeden okręt tego typu, Nowe okręty MW RP, 2017-12-27).

Wielotomowy katalog przepisów, opracowanych przez PRS był podstawą przyjmowania do służby w naszej flocie nowatorskiej konstrukcji ze stali małomagnetycznej, jaką jest ORP Kormoran. Było to o tyle istotne, że Kormoran był de facto pierwszym zbudowanym w niepodległej Polsce i wcielonym do linii w MW RP okrętem bojowym w zupełnie nowej rzeczywistości – kiedy kraj nasz stał się członkiem Sojuszu Atlantyckiego i Unii Europejskiej. Oznacza to między innymi i to, że nasz każdy nowy okręt musi spełniać surowe międzynarodowe normy ochrony środowiska w portach i na morzu, a także zapewnić służącym na nim ludziom określone warunki zdrowotne służby. A doświadczeni, certyfikowani inspektorzy PRS, swoimi ekspertyzami i podpisami będą to gwarantować.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.