Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niskoemisyjne loty Air France i KLM

Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, Nowe technologie, 15 maja 2022

W pierwszej połowie maja br. linie zrzeszone w aliansie SkyTeam podejmują w ramach projektu Skyteam Sustainable Flight Challenge wyzwanie przeprowadzenia możliwie najbardziej ekologicznych operacji lotniczych, aby stymulować innowacje oraz wspólnie gromadzić wiedzę i dzielić się doświadczeniami. Projekt ma także na celu przyspieszenie transformacji branży lotniczej, aby przeciwdziałać skutkom kryzysu klimatycznego.

Nowa strategia dekarbonizacji zakłada, że do 2030 Air France obniżą emisję CO2 na pasażerokilometr o 30% w porównaniu z 2019, co jest równoznaczne z 12-% spadkiem całkowitej emisji / Zdjęcie: Air France

Pomysłodawcą Skyteam Sustainable Flight Challenge jest grupa entuzjastycznych pracowników KLM, zainspirowanych słynnym wyścigiem lotniczym Londyn-Melbourne, który odbył się w 1934. Podobnie jak kiedyś wyzwaniem były loty dalekiego zasięgu i globalny dostęp do świata, teraz głównym zadaniem całej branży lotniczej jest obniżenie emisji dwutlenku węgla. Pod koniec czerwca wyniki uczestniczących w tym projekcie linii lotniczych zostaną ocenione przez niezależną komisję w czterech kategoriach: wpływ, innowacyjność, skalowalność i współpraca, a cała zgromadzona wiedza zostanie udostępniona partnerom SkyTeam.

W ramach projektu Skyteam Sustainable Flight Challenge linie Air France zrealizowały dwa loty Airbusów, które odbyły się 3 i 4 maja br. z Paryża (CDG) – A220 do Lizbony i A350 Montrealu. Podczas tych lotów zastosowano mieszankę z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w wysokości 16% w przypadku lotu do Montrealu i 30% w locie do Lizbony. Aktualnie zgodnie z francuskimi przepisami Air France stosuje 1-%ową domieszkę SAF podczas wszystkich lotów z Francji (Air France ACT , 2022-04-19).

Natomiast linie KLM zrealizowały w ramach projektu Skyteam Sustainable Flight Challenge dwa loty, które odbyły się 7 maja br. z Amsterdamu – Boeinga 787-10 do Edmonton i Embraera 190 do Porto. Podczas nich samoloty były napędzane mieszanką składającą się z 39% zrównoważonego paliwa lotniczego (KLM latają na biopaliwie, 2021-02-09).

Podczas startu i lotu zastosowano rozwiązania w zakresie efektywnego realizowania operacji lotniczych i innowacyjnych procedur ograniczających zużycie paliwa, jak np. kołowanie na jednym silniku, optymalizacja tras lotu oraz wznoszenia się i schodzenia do lądowania. Wspomniane działania pozwalają obniżyć zużycie paliwa średnio o 3-4% podczas każdego lotu.

Obniżono też masy całkowite samolotów poprzez preselekcję dania na ciepło, co pozwoliło zmniejszyć liczbę (masę) załadowanych posiłków. Podczas obu lotów Air France zaoferował pasażerom posiłki w całości przygotowane we Francji. Rejs do Lizbony obejmował catering w 100 %ach wegetariański, natomiast podróżni do Montrealu otrzymali do wyboru (na podstawie wcześniejszej preselekcji) danie mięsne pochodzące z Francji, rybę pochodzącą ze zrównoważonych połowów certyfikowanych MSC lub opcję wegetariańską. Zastosowano też specjalne lekkie tace z tworzywa z recyklingu, które można poddać ponownemu przetworzeniu, zastawę pokładową wykonaną z celulozy, drewniane sztućce i mieszadełka, papierowe kubki, wycofano też z użycia indywidualne plastikowe butelki;

Personel KLM za pomocą modelowania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji dokładnie obliczył przewidywane zapotrzebowania na wodę podczas lotu, tankując jej dokładną objętość. Optymalizacja załadunku zapewnia najlepsze położenie środka ciężkości, co pozwoliło poprawić aerodynamikę i wygenerować oszczędności paliwa od 1,5 do 2%. Cargo w ładowni przewożono na lżejszych paletach, zabezpieczone lżejszymi siatkami.

W samolotach Air France dystrybucja osobistych zestawów podróżnych dla pasażerów klasy biznes i ekonomicznej premium odbywała się wyłącznie na życzenie, zgodnie z wcześniejszym zamówieniem. (Zestawy podróżne są wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu i zawierającą m.in. organiczne kosmetyki organiczne.) Zastosowano też innowacyjny, nowy typ wózka cateringowego. Usprawniono system sortowania – selektywna segregacja śmieci podczas lotów odbyła się już na pokładzie (puszki, butelki, pudełka).

Operacje naziemne Air France – m.in. elektryczne wypychanie samolotów, transport załóg między bazą a stanowiskiem postojowym samolotu – odbyły się z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego. Zastosowano też zasilaną elektrycznie infrastrukturę lotniskową do załadunku cargo.

Z kolei załadunek pasażerów i towarów podczas rejsów KLM odbył się z użyciem pojazdów napędzanych energią elektryczną lub biodieslem. Oprócz tego pasażerowie obu rejsów holenderskiego przewoźnika zostali poinformowani o udziale w specjalnym locie oraz o tym, jak mogą podróżować w sposób bardziej zrównoważony, na przykład poprzez kompensację śladu węglowego swojego lotu za pośrednictwem CO2ZERO lub poprzez wniesienie wkładu na zakup dodatkowego biopaliwa.

Zastosowanie powyższych działań umożliwiło obniżenie emisji CO2 podczas każdego z dwóch lotów Air France o blisko 45%. Osiągnięcie takiego wyniku i realizacja całego projektu była możliwa dzięki zaangażowaniu zespołów Air France z wielu działów, m.in. pilotów, personelu pokładowego i naziemnego, pracowników cargo, obsługi technicznej, wsparcia operacyjnego i wielu innych. Nie bez znaczenia jest też współpraca licznych partnerów, takich jak Airbus, TotalEnergies, Grupa ADP, Servair, Charlatte, Navya oraz lotnisk w Montrealu i Lizbonie.

Z kolei podczas lotów KLM do Kanady i Portugalii zastosowano łącznie ponad 50 nowych i dotychczas stosowanych metod i narzędzi w celu maksymalnej redukcji emisji CO2 i minimalizacji wpływu na środowisko. W projekcie zaangażowane były wszystkie działy KLM oraz liczni partnerzy, między innymi lotnisko Edmonton, lotnisko Amsterdam Schiphol, kontrola ruchu lotniczego w Holandii (LVNL) i General Electric. Zastosowane środki, a w szczególności nowe metody i narzędzia zostaną poddane ocenie, aby następnie podjąć decyzję co do ich dalszego wdrażania (Air France testują IATA Travel Pass, 2021-06-24).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.