Departament Obrony USA ogłosił wczoraj, że US Air Force przyznały Boeingowi dwa warte 3,1 mld USD kontrakty na dostawy 19 latających zbiornikowców KC-46A. 15 z nich jest przeznaczonych dla USAF, a 4 dla wojsk lotniczych Izraela.
Pierwszy kontrakt jest wart ok. 2,2 mld USD. Tę kwotę przeznaczono na budowę 15 KC-46A Production Lot 8. Prace będą prowadzone w zakładzie Boeinga w Seattle. Mają zostać zakończone do 30 listopada 2025.
Drugi kontrakt ma wartość 927 mln USD. Obejmuje nie tylko budowę i dostawy 4 KC-46, ale także jednorazowy projekt i testy wyposażenia i instalacji systemu Remote Vision System 2.0 i Air Refueling Operator Station 2.0, zintegrowane wsparcie logistyczne przed dostawą oraz dokumentację techniczną. Prace na jego realizacją również mają odbywać się w Seattle. Powinny zostać zakończone w 2026.
Kontrakt jest częścią większej transakcji. Departament Stanu zatwierdził sprzedaż Izraelowi do 8 tankowców KC-46 w marcu 2020 (Zgoda na KC-46A dla Izraela , 2020-03-04). Pod koniec 2021 izraelskie Ministerstwo Obrony podpisało stosowną umowę.
USAF zamówiły kolejną partię KC-46 pomimo kłopotów z wcześniej odebranymi samolotami (Tymczasowa zdolność KC-46A, 2021-07-14). Dotyczą one m.in. systemu zdalnego widzenia. Na ekranach wideo tankowca pojawiają się zaciemnienia i rozmycia spowodowane przez cienie lub bezpośrednie światło słoneczne. Stwarza to poważne zagrożenie dla samolotów mających odbierać paliwo.
Amerykańskie wojska lotnicze i Boeing od kilku lat pracują nad alternatywnym systemem, oznaczonym jako RVS 2.0 (Remote Vision System 2.0). Jego ostateczny projekt został zatwierdzony w kwietniu 2022, a Boeing zgodził się zapłacić za modernizacje dotychczas dostarczonych i nowych samolotów. Jednak instalowanie RVS 2.0 rozpocznie się dopiero w 2024.
Poprzedni kontrakt na KC-46 – Lot 7 Boeing uzyskał w styczniu 2021. Ta partia produkcyjna, obejmująca również 15 samolotów, kosztowała 2,12 mld USD.