Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Słabe wyniki Embraera

Lotnictwo cywilne, 15 października 2010

Brazylijski Embraer wyprodukował w ubiegłym kwartale 44 samoloty. Zapewni to produkcję roczną na poziomie ponad 200 samolotów. Jednak połowa z nich to małe Phenomy.

Phenom 100 stał się najbardziej popularnym samolotem Embraera. Na 154 maszyny, wyprodukowane od stycznia do września, aż 67 reprezentuje właśnie ten model / Zdjęcie: Embraer

W 2008, poprzedzającym obecny kryzys, Embraer wyprodukował rekordową liczbę samolotów odrzutowych (zobacz: 204 odrzutowce Embraera). Wśród nich aż 162 egz. stanowiły samoloty regionalne, a wśród dyspozycyjnych przeważały średniej wielkości Legacy 600. Zaowocowało to osiągnięciem najwyższych obrotów w historii przedsiębiorstwa, w wysokości 11,7 mld USD.

W ubiegłym roku Embraer wyprodukował aż 244 samoloty, jednak wśród nich było 97 bardzo lekkich odrzutowców (klasa VLJ) Phenom 100, z których każdy - w wersji standardowej - kosztował ok. 3,7 mln USD, a więc kilkukrotnie mniej, niż duże samoloty regionalne. Przełożyło się to na zmniejszenie obrotów do 10,8 mld USD. Kryzys wymusił również redukcję liczby pracowników (zobacz: Zwolnienia w Embraerze).

Dotychczasowe, tegoroczne wyniki świadczą, że 2010 może okazać się jeszcze gorszy. W trzecim kwartale brazylijski producent dostarczył klientom 44 samoloty, z czego jedynie 20 to odrzutowce regionalne. Pozostałe należą do maszyn biznesowych, w tym 16 Phenomów 100, 6 większych Phenomów 300 i jedynie dwa duże Lineage 1000.

W pierwszych 3. kwartałach 2010 Brazylijczycy wyprodukowali 154 samoloty. Wśród 70 maszyn regionalnych najbardziej popularnym - jak w poprzednich latach - okazał się Embraer 190 (38 egz). W klasie samolotów dyspozycyjnych króluje Phenom 100 (67 na łącznie 83 egz.).

Wyniki te dają podstawy, by szacować, że całoroczna produkcja zamknie się liczbą prawdopodobnie 210-220 maszyn, jednak połowę z nich stanowić będą stosunkowo tanie Phenomy. To z kolei może spowodować zmniejszenie obrotów przedsiębiorstwa, w stosunku do lat 2008-2009.

Ze względu na skutki kryzysu, portfel zamówień stale się kurczy, z prawie 21 mld USD, dwa lata temu, przez 16,6 mld na koniec ubiegłego roku, do 15,3 mld obecnie, co przekłada się na niezrealizowane jeszcze zamówienia na 249 samolotów, ale tylko w segmencie maszyn regionalnych. Dane, dotyczące odrzutowców dyspozycyjnych nie są ujawniane.

Na tym tle bardzo optymistycznie odbierane są informacje o intensywnych zabiegach, dotyczących produkcji wojskowej. Embraer zdobył wstępne zamówienia na 54 transportowce KC-390, będzie prawdopodobnie również producentem samolotów wielozadaniowych, których zakup jest obecnie przygotowywany (zobacz: Brazylijski przetarg po wyborach).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra