Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-16V grabarzem F-35A?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 15 lutego 2012

W czasie targów i pokazów lotniczych Singapore Air Show 2012 Lockheed Martin oficjalnie poinformował o zainicjowaniu rozwoju myśliwca F-16V, który ma być tańszą alternatywą dla F-35.

F-16V będzie bardziej zaawansowany, niż przedstawiony F-16E/F Block 60, stworzony na zamówienie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ze względu na finansowanie przez ten kraj rozwoju modelu E/F, zachowuje on prawo do pobierania opłat, w przypadku potencjalnych transakcji eksportowych, realizowanych przez Lockheed Martina. Na razie jednak jedyna próba sprzedaży - do Indii - nie powiodła się. Wersja V prawdopodobnie przekreśli taką szansę w ostateczny sposób / Zdjęcie: defenseindustrydaily.com

F-16V ma zostać wyposażony w stację radiolokacyjną z nową anteną z elektronicznym skanowaniem fazowym, zmodernizowany komputer misji i wyposażenie kokpitu. Jednocześnie ma otrzymać system wymiany informacji, kompatybilny ze stosowanymi w F-22A Raptor i F-35. Według producenta, najnowsza wersja szesnastki ma dzięki temu oferować zdecydowanie większe możliwości operacyjne, niż obecnie wykorzystywane starsze modele myśliwca, a jednocześnie uzyskać możliwość wypełniania zadań bojowych wspólnie z maszynami 5. generacji.

Nowy odrzutowiec będzie oferowany przede wszystkim obecnym użytkownikom starszych wersji F-16. Przedstawiciele producenta liczą, że dzięki temu uda się przedłużyć istnienie linii produkcyjnej popularnych samolotów. Jednocześnie wygląda na to, że wersja V jest odpowiedzią na wstępne zapotrzebowanie własnych wojsk lotniczych na dostawy pakietów modernizacyjnych dla obecnie wykorzystywanych amerykańskich myśliwców (zobacz: F-16 USAF z radarami AESA?).

Pracownicy Lockheed Martina nie ukrywają także, że ma on być tańszą alternatywą dla drogich F-35A, trapionych dodatkowo opóźnieniami programu rozwojowego i cięciami zamówień ze strony Pentagonu (zobacz: Drastyczne spowolnienie dostaw F-35).

Taka sytuacja stawia pod znakiem zapytania możliwość eksportu Lightningów II w zakładanych wcześniej rozmiarach. Kierujący programem F-35 niezmiennie twierdzą, że całkowita produkcja tych myśliwców osiągnie 4500-6000 egz. Jednak już kilka lat temu - bazując na zmniejszaniu planów zakupowych wielu krajów - liczby te były poddawane w wątpliwość. Tymczasem właśnie na nich oparto wszelkie kalkulacje finansowe (zobacz: Ile zostanie wyprodukowanych F-35?).

Otwarte przyznanie, że F-16V będzie oferowany jako tańszy substytut F-35, wydaje się pośrednim dowodem, że nawet władze producenta - Lockheed Matina - nie wierzą już w możliwość osiągnięcia wcześniej planowanych sukcesów eksportowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra