Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

50 lat Chinooka

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 17 sierpnia 2012

Boeing świętuje 50-lecie dostaw ciężkich śmigłowców transportowych CH-47 Chinook. Rocznica zbiega się w czasie z planowanym wzrostem produkcji maszyn w najnowszej wersji F.

Zdjęcie: Boeing

Pierwszy Chinook został dostarczony amerykańskim wojskom lądowym 16 sierpnia 1962. Skuteczne zastosowanie śmigłowców w czasie walk w Wietnamie (w wersjach A, B i C), zaowocowało dalszymi pracami rozwojowymi tej konstrukcji. Już na początku lat 1980. Do służby zaczęły wchodzić Chinooki w wersji D. Obecnie są one systematycznie zastępowane lub modernizowane do standardu CH-47F, charakteryzującego się, m.in. przebudowanym płatowcem, nowymi silnikami oraz zmodernizowaną awioniką.

Zgodnie z założeniami przedstawionego przed kilkoma laty programu modernizacyjnego amerykańskich wojsk lądowych USA, U.S. Army Modernization Program, ten rodzaj sił zbrojnych ma w przyszłości wykorzystywać ponad 450 CH-47F. Część ze śmigłowców ma być fabrycznie nowa, wiele jednak będzie jedynie modernizacją wersji D. Nowy Chinook kosztuje 32 mln, przebudowa ok. 8-9 mln USD za egz.

W 2008 wojska lądowe USA zamówiły 191 CH-47F za 4,3 mld USD (191 CH-47F od Boeinga, 2008-08-27). Realizacja kontraktu ma zakończyć się w 2013. Porozumienie z 2008 zakładało też opcję zamówienia w przyszłości dodatkowych śmigłowców, z czego USA skorzystały w 2011, kontraktując dostawę kolejnych 25 maszyn (25 nowych Chinooków, 2011-03-31). W listopadzie 2011, gdy kontrakt z 2008 był już w połowie zrealizowany, Boeing przedstawił Departamentowi Obroni USA propozycję nowej umowy na dostawę kolejnych 155 CH-47F, z początkiem dostaw planowanym na 2015.

Od kilku lat Boeing odnotowuje też coraz większą liczbę zamówień na CH-47F od odbiorców zagranicznych. Wśród nabywców śmigłowców są, m.in. Wielka Brytania (CH-47F dla Brytanii, 2011-08-23) i Australia (Australia kupiła Chinooki, 2010-03-22), które w minionych latach złożyły zamówienia na, odpowiednio, 14 i 7 Chinooków. Jako przyszłych użytkowników wersji F wymienia się także: Kanadę (15 egz.), Włochy (16 egz.), Holandię (6 egz. z opcją na dodatkowe 3, Holandia sprzeda Chinooki?, 2012-05-24), Turcję (6 egz. z możliwością ich uzupełnienia o dodatkowe 8, tak by osiągnąć pierwotnie zakładany poziom 14 egz., Chinooki dla Turcji, 2011-08-16) oraz ZEA (16 egz., Chinooki dla ZEA, 2009-12-04).

Sprostanie rosnącym wymogom produkcyjnym zmusza Boeinga do rozbudowy i modernizacji centrów montażowych CH-47. Przykładem takich działań jest kończący się właśnie remont jednej z fabryk koncernu niedaleko Filadelfii, który pochłonął 130 mln USD


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.