Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Winny marszałek lotnictwa?

Strategia i polityka, 14 lutego 2013

Indyjskie media wskazują, że w aferę korupcyjna z zakupem śmigłowców AW101 może być zamieszany były dowódca wojsk lotniczych, marszałek lotnictwa Shashindra Pal Tyagi. Na razie jednak są to jedynie przypuszczenia.

Marszałek lotnictwa Shashindra Pal Tyagi dowodził indyjskimi wojskami lotniczymi w latach 2004-2007. W okresie tym zabiegał o zakup przez New Delhi nowych śmigłowców transportowych w wersji VIP. Według doniesień prasowych, wpłynął jednak na obniżenie wymagań technicznych stawianych oferowanym konstrukcjom, tak by umożliwić udział w przetargu włoskiej AW101 / Zdjęcie: Ajaishukla

Sprawa domniemanej korupcji przy zakupie 12 włoskich AW101 nie została w Indiach udowodniona, a transakcja jest realizowana. Sytuacja zmieniła się po przedwczorajszym aresztowaniu przez włoski wymiar sprawiedliwości prezesa Finmeccanica, Giuseppe Orsi (Aresztowanie prezesa Finmeccanica, 2013-02-12). Indyjskie media wróciły do kwestii domniemanych łapówek, kierując swoją uwagę na byłego dowódcę wojsk lotniczych.

Miał on wpływać na faworyzowanie włoskiej konstrukcji we wspomnianym przetargu i to pomimo nie spełniania przez nią – według części informatorów – podstawowych wymogów technicznych, stawianych początkowo wiropłatom. Sam marszałek zaprzecza, by w czasie sprawowania swojej funkcji nieformalnie wspierał włoską ofertę. Całą winę zrzuca na inne osoby biorące udział w przetargu, w tym m.in. doradcę wojskowego przy ówczesnym premierze, Brajesha Mishrę.

Na niekorzyść byłego dowódcy wojsk lotniczych działa jednak fakt, że postępowaniem dochodzeniowym zostali też objęci jego kuzyni, którzy według włoskiej prokuratury, pośredniczyli w składaniu oferty handlowej. Chodzi m.in. o biznesmena z Delhi i byłego pilota wojskowego, Sanjeeva Kumar Tyagi. Jego nazwisko znalazło się we włoskim materiale dowodowym, do którego w 2012 dotarł The Indian Express.

Osoba Tyagi jest związana z jeszcze jednym przetargiem na śmigłowce wojskowe, w którym udział brała AgustaWestland. Chodzi o konkurs na 197 lekkich wiropłatów wielozadaniowych dla wojsk lotniczych i lotnictwa wojsk lądowych, którego pierwsza odsłona przypadła na lata dowodzenia marszałka. W rywalizacji startowała m.in. AW119. Faktem jest jednak, że konstrukcja ta została przez New Delhi odrzucona już na wstępnym etapie. Przypomnijmy, że w 2007 wybrano AS 550 Fennec C3, jednak ze wzgędu na podejrzenia o korupcję – tym razem w wykonaniu Eurocoptera – wyniki postępowania unieważniono(Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera, 2007-12-06). We wznowionym przetargu o zamówienie ubiegają się ponownie AS 550 i rosyjski Ka-226T (Opóźnienie indyjskiego przetargu?, 2013-02-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra