Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

F-35 w linii w grudniu 2015?

Lotnictwo wojskowe, 01 czerwca 2013

Pentagon ujawnił, że myśliwce nowej generacji F-35 Lightning II rozpoczną służbę operacyjną najpóźniej w grudniu 2015. Jako pierwsze do linii mają trafić F-35B USMC.

F-35B podczas testów w Naval Air Station Patuxent River / Zdjęcie: Lockheed Martin

Na podstawie doświadczeń zdobywanych w czasie próbnej eksploatacji myśliwców wielozadaniowych F-35 Lightning II, Pentagon ustalił terminarz osiągnięcia przez nie wstępnej zdolności operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC). Według informacji przekazanej wczoraj Kongresowi, jako pierwsze – między lipcem a grudniem 2015 – do linii mają trafić samoloty w wariancie F-35B, przeznaczone dla US Marine Corps (Pionowy start F-35B, 2013-05-13, F-35B odpala AMRAAM, 2013-03-29, Pierwsza eskadra F-35 już jutro, 2012-11-19). Rok później (między sierpniem a grudniem 2016) loty operacyjne mają rozpocząć F-35A należące do US Air Force (Pierwszy F-35A Block 2A w Eglin, 2013-05-09). W ostatniej kolejności, między sierpniem 2018 a lutym 2019, mają wejść do służby F-35C US Navy. Według ocen analityków, dane przekazane przez Pentagon mają wzmocnić pozycję wykonawców programu JSF (Joint Strike Fighter), krytykowanych za kolejne opóźnienia i niekontrolowany wzrost kosztów (F-35 pełen wad, 2013-01-15, F-35 znowu uziemione, 2013-02-23, 223 mln USD za F-35, 2012-12-20, F-35 dużo, dużo droższe, 2012-03-30).

Pierwsza eskadra USMC, wyposażona w 10-16 F-35B, po osiągnięciu IOC ma być zdolna do prowadzenia podstawowego wsparcia lotniczego (CAS), ofensywnych i defensywnych działań w powietrzu oraz rozpoznania lotniczego (F-35B wznawiają loty, 2013-02-14, Testy bojowe F-35, 2012-08-11). Według kryteriów USAF, osiągnięcie IOC oznacza utworzenie eskadry F-35A wyposażonej w 12 lub 24 samoloty i dysponującej personelem latającym zdolnym do prowadzenia podstawowego wsparcia lotniczego oraz przełamywania i zwalczania ograniczonej obrony powietrznej (SEAD/DEAD). USAF przewidują, że ich myśliwce będą początkowo wyposażone we wcześniejszą odmianę software – Block 2B, a bardziej zaawansowany Block 3F zostanie zaimplementowany później. Pierwsza eskadra USN ma być wyposażona w 10 F-35 z software Block 3F (32 tys. USD za godzinę lotu F-35, 2013-05-31).

USA planują zakup 2443 wielozadaniowych myśliwców F-35 trzech wersji. Mają być one produkowane i dostarczane, także odbiorcom zagranicznym, do końca lat 2030. Realizacja całego programu JSF ma pochłonąć, według ostrożnych szacunków Pentagonu, 396 mld USD. Klienci zagraniczni - według obecnych przewidywań – Australia (Australia otrzyma F-35 w 2014, 2009-11-25), Dania (Dania wznawia przetarg na myśliwce, 2013-03-17), Holandia (Cięcia holenderskich F-35?, 2013-03-22), Izrael (Podpisanie umowy o izraelskich F-35, 2010-10-08), Japonia (Droższe F-35 dla Japonii, 2012-07-02), Kanada (Propozycja zastąpienia F-35 przez CF-105, 2012-09-18), Norwegia (F-35 z JSM, 2013-03-13), Turcja (Turcja chce dokupić F-35, 2012-09-04), Wielka Brytania (Pierwszy brytyjski F-35B przekazany, 2012-07-19) i Włochy (Włoskie F-35 zabezpieczone, 2012-10-10) - mają kupić około 800 F-35. Samolot oferowany jest też Korei Południowej (Kolejne szczegóły ofert dla Korei Pd., 2013-05-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.