Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indie mają anulować przetarg na śmigłowce VIP

Lotnictwo wojskowe, 20 listopada 2013

Według przekazów lokalnych mediów, New Delhi zamierza unieważnić zamówienie na śmigłowce AW101 przeznaczone do transportu bardzo ważnych osób.

Jeżeli rzeczywiście dojdzie do unieważnienia zakupu AW101, stan techniczny obecnie użytkowanych Mi-8 zmusi Indie do wybrania rozwiązania tymczasowego w postaci wynajęcia na okres przejściowy kilku śmigłowców transportowych / Zdjęcie: AgustaWestland

Ciągnące się od początku roku postępowanie śledcze związane z podejrzeniem korupcji przy zakupie AW101 dla indyjskich VIP-ów (Indie kupiły AW101, 2010-03-12), zbliża się ku końcowi. Według ustaleń śledczych, wyborowi oferowanych przez AgustęWestland śmigłowców miała towarzyszyć płatna protekcja w kwocie 3,6 mld INR (170 mln PLN). Wiropłaty miały z kolei kosztować 560 mln EUR (2,3 mld PLN). Zarzuty korupcji zostały, lub też zostaną w najbliższym czasie, postawione kilku urzędnikom resortu obrony.

Bez względu na ostateczny wynik toczącego się postępowania dochodzeniowego, a także następującej po nim rozprawy sądowej, New Delhi zamierza ostatecznie unieważnić wyniki przetargu. Informacja na ten temat została podana przez lokalne media na kilka dni przed zapowiedzianym na dziś spotkaniem przedstawicieli resortu obrony oraz włosko-brytyjskiej spółki (Aresztowanie prezesa Finmeccanica, 2013-02-12, Nowy prezes Finmeccanica, 2013-02-14).

Jeżeli rzeczywiście dojdzie do unieważnienia zakupu AW101, New Delhi będzie musiało rozpisać nowy przetarg na śmigłowce dla najważniejszych osób w państwie. Na ponowną walkę o indyjskie zlecenie zdecydują się najprawdopodobniej: amerykański Sikorsky (S-92) oraz NH Industries (NH90).  

Ewentualny nowy przetarg na śmigłowce VIP to bardzo duży problem dla indyjskich sił zbrojnych. Oznacza to bowiem, że nowe wiropłaty wejdą do służby o kilka lat później niż pierwotnie zakładano. To z kolei stwarza problem z transportem najważniejszych osób w państwi (Indyjscy VIP – na piechotę?, 2013-04-23).

Obecnie bowiem do tych zadań używane są śmigłowce Mi-8, zakupione w latach 1970. Są więc już konstrukcjami przestarzałymi technologicznie, a co najważniejsze, mocno wyeksploatowanymi. Według indyjskich specjalistów, kolejne remonty i wydłużanie na siłę ich trwałości użytkowej, nie ma już dalszego sensu.

Pierwotne plany New Delhi zakładały wycofanie Mi-8 ze służby na początku 2014. Śmigłowce miały zostać zastąpione właśnie przez AW101, z których kilka zostało przekazanych Indiom, nim wybuchł skandal korupcyjny, a dostawy zostały wstrzymane.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.