Nowym dyrektorem wykonawczym Finmeccanica został Alessandro Pansę. Zastąpi on Giuseppe Orsiego aresztowanego przed paroma dniami pod zarzutami korupcji.
O wyborze Pansy na nowe stanowisko zadecydowała zebrana wczoraj rada dyrektorów koncernu. Zastąpił on na tym stanowisku Giuseppe Orsiego, który w poniedziałek został aresztowany, w związku z podejrzeniem udzielenia płatnej protekcji przy wyborze włoskiej AW101 w przetargu na 12 ciężkich śmigłowców transportowych w wersji VIP dla wojsk lotniczych Indii (Aresztowanie prezesa Finmeccanica, 2013-02-12, Winny marszałek lotnictwa?, 2013-02-14).
Przyjmując na siebie obowiązki Orsiego, Pansa zachował też dotychczasowe stanowisko dyrektora operacyjnego. W jego obowiązkach pomoże adm. rez. Guido Venturoni (były szef sztabu generalnego włoskich sił zbrojnych i przewodniczący Komitetu Wojskowego NATO), który został jednocześnie mianowany wiceprezesem koncernu. Do tej pory pełnił on funkcję dyrektora niewykonawczego (czyli członka rady dyrektorów bez konkretnych zadań) i reprezentował interesy włoskiego rządu. Rzym posiada bowiem ok. 30% akcji spółki-matki, jest także właścicielem większości udziałów najważniejszych spółek zależnych (Specjalna kontrola nad Finmeccanica, 2012-08-13).
Zmiany – wraz z dookooptowaniem brakującego członka rady dyrektorów – zostaną zatwierdzone na zaplanowanym na 2 kwietnia zebraniu udziałowców. Wtedy też powinny zostać podjęte decyzje o obsadzeniu stanowiska prezesa, który zajmował Orsi. Nie wiadomo, jak w dłuższej perspektywie czasu na ogłoszoną wczoraj nominację zareaguje rynek. Po opublikowaniu informacji o aresztowaniu prezesa, notowania giełdowe Finmeccanica wyraźnie straciły na wartości.
Nowy dyrektor zarządzający koncernu będzie prawdopodobnie kontynuował działania poprzednika, wynikające z kurczenia się zamówień wojskowych USA i państw europejskich. Doprowadziły one w 2011 do rekordowo wysokich strat (2,3 mld Euro strat Finmeccanica, 2012-03-27). Władze Finmeccanica zdecydowały się wtedy o sprzedaży zależnych spółek branży energetycznej i kolejowej oraz restrukturyzacji podmiotów produkcji specjalnej.