Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Indie rezygnują z Rafale?

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 16 lutego 2015

Według indyjskich mediów rząd w New Delhi zrezygnował z zakupu francuskich samolotów wielozadaniowych Rafale.

Rezygnacja z zakupu Rafale przez Hindusów byłaby olbrzymią stratą, zarówno ekonomiczną, jak i wizerunkową, dla francuskiego przedsiębiorstwa / Zdjęcie: Dassault

Jak donosi w dzisiejszym wydaniu dziennik Business Standard, jeden z wyższych urzędników indyjskiego ministerstwa obrony miał stwierdzić, że francuska propozycja zakupu samolotów wielozadaniowych Rafale jest całkowicie martwa. Ostatecznie okazało się, że oferta Dassault była droższa niż propozycja złożona przez konsorcjum Eurofighter. Według dziennika Francuzi przedłożyli Hindusom tylko zarys oferty. Następnie, w trakcie negocjacji okazywało się, że koszty nabycia samolotów wciąż rosną.

Głównym czynnikiem wzrostu ceny były koszty eksploatacji. Zdaniem Business Standard, zakup nowych średnich samolotów wielozadaniowych był pierwszym w historii indyjskiego resortu obrony kontraktem, w którym uwzględniono koszt eksploatacji. Dlatego też jego zwycięzcą nie powinien być samolot, którego cena zakupu jest najniższa, lecz ten, którego zakup, eksploatacja, obsługa techniczna i przeglądy przez 30-40 lat służby, kosztować będą podatników najmniej.

Przedstawiciel indyjskiego komitetu negocjującego zakup Rafale przyznał, z rozbrajającą szczerością: Niedoświadczone ministerstwo obrony, mające do dyspozycji niekompletne i pobieżne szczegóły, niewłaściwie oceniło, że Rafale jest tańszy. Obecnie, po 3 latach negocjacji i otrzymaniu pełnych danych od Francuzów, stwierdziliśmy, że musimy zapłacić znacznie więcej, niż wyliczyliśmy. Nieoficjalnie mówi się, że powodem rezygnacji z Rafale była także niechęć Francuzów do przekazania Hindusom wszystkich nowoczesnych technologii.

Ewentualna rezygnacja z zakupu Rafale nie oznacza jednak, że Eurofighter powróci do gry (Typhoony przybyły na Red Flag, 2015-01-15, Hiszpańskie Eurofightery w Amari, 2014-12-31). Prawo indyjskie nie zezwala na taką możliwość. Jedną z opcji jest nabycie większej ilości Su-30MKI, o czym wspominał niedawno premier Narendra Modi (Su-30MKI zamiast Rafale? , 2015-01-02). W 2015 do zakładów HAL w Nashik trafią ostatnie z 222 zestawów do montażu samolotów tego typu, dostarczone przez korporację Irkut.

Jednak minister spraw zagranicznych Indii Vijay Kumar Singh w wywiadzie dla rosyjskiej agencji Nowosti nie potwierdza doniesień Business Standard, mówiąc, że rząd nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji [w tej sprawie].


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.