Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ciche podejście do lądowania H175

Lotnictwo cywilne, 14 maja 2015

Airbus Helicopters zaprezentował procedury operacji IFR o obniżonym poziomie hałasu wykonywane przez śmigłowiec H175 razem z ruchem pasażerskim w portach lotniczych.

Podejście do lądowania według przepisów IFR o obniżonym poziomie hałasu przez śmigłowiec H175 zrealizowano w heliporcie Tuluza-Blagnac, bez zakłócania regularnego ruchu lotniczego / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters zademonstrował podejście śmigłowca do lądowania według wskazań przyrządów (IFR), o obniżonym poziomie hałasu, w porcie lotniczym, bez zakłócania ruchu samolotów komunikacyjnych, należących do linii lotniczych. Jako miejsce pokazu wybrano heliport Tuluza-Blagnac w południowo-zachodniej Francji. Obok lotniska znajdują się też wytwórnie samolotów pasażerskich – Airbus i ATR.

Podejście do lądowania według przepisów IFR przez śmigłowiec H175 (Heli-Expo 2015: 17 H175 dla Bristow , 2015-03-05) zrealizowano używając dokładnego prowadzenia w poziomie i w pionie, zapewnianego przez europejski naziemny system wspomagania nawigacji satelitarnej EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service, Pierwsze lotnisko z EGNOS, 2011-05-13), bez zakłócania ruchu lotniczego samolotów wykonujących operacje startów i lądowań na drogach startowych portu. W ten sposób udowodniono, że procedury podejścia IFR o obniżonym poziomie hałasu, opracowane specjalnie dla śmigłowców, pozwalają na jednoczesne prowadzenie bezkolizyjnych operacji lotniczych przez samoloty i śmigłowce w średniej wielkości cywilnym porcie lotniczym.

– Airbus Helicopters jest pierwszym w świecie producentem śmigłowców, który zademonstrował tego rodzaju procedury IFR opracowane specjalnie dla śmigłowców w heliporcie zlokalizowanym w porcie lotniczym, gdzie odbywa się ruch pasażerski linii lotniczych – powiedział Tomasz Krysiński, szef innowacji i badań Airbus Helicopters. – Jesteśmy pewni, że przyjazne dla środowiska naturalnego procedury IFR przyczynią się do ułatwienia śmigłowcom dostępu do portów lotniczych i oddalonych lądowisk na obszarach, gdzie obowiązują surowe normy dotyczące hałasu, torując w ten sposób drogę dalszemu rozwojowi transportu pasażerskiego z użyciem szybkich śmigłowców – dodał Tomasz Krysiński.

Opracowane specjalnie dla śmigłowców procedury podejścia do lądowania IFR o obniżonym poziomie hałasu wykorzystują tory lotu zoptymalizowane pod względem emitowanego hałasu, co udowodniły przeprowadzone w 2013 próby śmigłowca Airbus Helicopters H155 (dawniej EC155, Więcej Dauphinów w Japonii, 2015-03-31). Poziom hałasu obniżył się o 50% procent, co jest jednym z najważniejszych celów inicjatywy Clean Sky.

Szczegółowy projekt i wdrożenie procedury w przestrzeni powietrznej lotniska w Tuluzie-Blagnac zostały opracowane przez GARDEN, przedsiębiorstwo mające doświadczenie w zarządzaniu ruchem lotniczym.

Projekt cichego podejścia H175 jest częścią programu opracowania demonstratora integracji technologii ekologicznego wiropłata (Green Rotorcraft Integrated Technology Demonstrator), realizowanego w ramach programu Clean Sky. Jego celem jest opracowanie technologii, które znacząco zmniejszą wpływ transportu lotniczego na środowisko naturalne dzięki wdrożeniu do produkcji samolotów i śmigłowców emitujących mniej hałasu i zanieczyszczeń.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.