Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Hindusi nie uziemią Su-30MKI

Lotnictwo wojskowe, 26 maja 2015

Minister Manohar Parrikar zapowiedział, że wojska lotnicze Indii nie wstrzymają lotów samolotów wielozadaniowych Su-30MKI.

Mimo niewyjaśnienia przyczyn ostatniego wypadku Su-30MKI, resort obrony Indii nie zamierza wstrzymywać lotów samolotów tego typu / Zdjęcie: US Air Force

Bhartiya Vāyu Senā (BVS, wojska lotnicze Indii) nie zamierzają uziemić floty samolotów wielozadaniowych Su-30MKI (Testy Su-30MKI z BrahMos-A, 2015-03-21), nawet jeżeli nadal będą istniały wątpliwości co do ich zdatności do lotu. Taką wiadomość przekazał opinii publicznej minister obrony Manohar Parrikar po spotkaniu z przedstawicielami BVS w sprawie niedawnego wypadku samolotu tego typu. – Nie możemy uziemiać floty po każdym zdarzeniu – dodał Parrikar.

Jak wiadomo, 19 maja Su-30MKI rozbił się 36 km na południe od bazy lotniczej Tezpur w stanie Assam, wkrótce po starcie. Obydwaj piloci katapultowali się i bezpiecznie wylądowali ze spadochronami. Zdarzenie bada komisja BVS.

W bieżącym tygodniu minister Parrikar ma odbyć serię spotkań z najwyższymi dowódcami BVS, w tym głównodowodzącym, marsz. Arupem Rahą, dotyczących stanu floty indyjskich Su-30MKI.

Su-30MKI dostarczone przez Rosjan pełnią służbę w BVS od 2002. Natomiast samoloty tego typu montowane w zakładach HAL weszły do wyposażenia indyjskiego lotnictwa 2 lata później.

Pierwsze zdarzenie z udziałem Su-30MKI miało miejsce w kwietniu 2009. Powodem była awaria układu sterowania lotem. Samoloty uziemiono na 3 tygodnie. W listopadzie tego samego roku loty Su-30MKI ponownie wstrzymano, z powodu przypadkowego zassania ciała obcego do wlotu powietrza do silnika. Kolejne zdarzenia miały miejsce w grudniu 2011 i lutym 2013. Po wypadku z października ub. r. loty Su-30MKI wstrzymano na niemal miesiąc (Su-30MKI wznawiają loty, 2014-11-18).

Co warte uwagi, przyczyna ostatniego zdarzenia wciąż pozostaje nieznana. Początkowo winę przypisywano wadliwym fotelom wyrzucanym. Teraz nieoficjalnie mówi się o błędzie pilota. Jednak BVS wyklucza obydwie w/w przyczyny i uważa sprawę za zamkniętą.

Być może przyczyną najnowszego wypadku jest wadliwe działanie zespołu napędowego. Od stycznia 2013 do grudnia 2014 odnotowano aż 35 zdarzeń i problemów związanych z silnikami AL-31FP, zabudowanymi w Su-30MKI (Problemy z Su-30MKI, 2014-12-19).

Obecnie BVS mają na stanie 10 eskadr wyposażonych w 200 Su-30MKI. Utrzymanie ich w służbie pochłonęło 22,64 mld INR (1,34 mld zł) w latach 2011-2014. W najbliższych latach flota BVS ma powiększyć się o kolejnych 70 Su-30MKI.

Najnowszy raport parlamentarnego komitetu obrony donosi, że Indie wciąż muszą przechowywać samoloty tego typu pod chmurką, ponieważ nie mieszczą się one do używanych obecnie schronohangarów. Mimo, że żaden Su-30MKI nie został uszkodzony, komitet stwierdził, że należy dla nich zbudować odpowiednie schronohangary. Nie sprecyzowano jednak, kiedy należy rozpocząć prace.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra