DCNS przygotowuje się do przeprowadzenia drugiego przeglądu technicznego i umiarkowanej modernizacji jedynego francuskiego lotniskowca Charles de Gaulle (R91).
Drugi przegląd techniczny połączony z umiarkowaną modernizacją francuskiego lotniskowca Charles de Gaulle rozpocznie się w 2017. Przygotowania do tego ambitnego przedsięwzięcia trwają już od kilku miesięcy. Blisko 400 pracowników francuskiej grupy stoczniowej opracowuje szczegółowy plan działań, a także szacuje kosztorys programu.
Przegląd techniczny i modernizacja wyposażenia pokładowego Charles de Gaulle zostaną podzielone na trzy etapy. W pierwszej kolejności producent oceni funkcjonowanie podstawowych systemów pokładowych lotniskowca, w tym elementów układu pędnego, urządzeń łączności, modułów nawigacji satelitarnej, stacji obserwacji i analizy otoczenia oraz morskich radiolokatorów.
Dużo czasu pochłonie przegląd i konserwacja nowych śrub napędowych, które zabudowano podczas ostatniego przeglądu, przeprowadzonego w latach 2007-2008 (Charles de Gaulle znowu w służbie, 2008-12-05). DCNS dokona też wymiany paliwa jądrowego okrętu.
Drugi etap będzie koncentrować się przede wszystkim na wymianie wyposażenia pokładowego lotniskowca, w tym elementów systemu kierowania ogniem i samoobrony oraz zarządzania. Prace zostaną wykonane m.in. przez Thalesa (Thales zmodernizuje Charles de Gaulle, 2015-01-06). Producent zmodernizuje system obrony przeciwlotniczej, wyposażając go w elementy modułu dowodzenia CONTROLView, w tym nowe oprogramowanie i panele sterowania.
Nowe wyposażenie usprawni funkcjonowanie pokładowych urządzeń obserwacji i analizy pola walki oraz pozwoli na efektywniejsze użycie operacyjne przenoszonego przez okręt uzbrojenia, w tym pionowych wyrzutni Sylver A43 pocisków przeciwlotniczych Aster 15 i rakietowych zestawów przeciwlotniczych Sadral, uzbrojonych w pociski przeciwlotnicze bardzo krótkiego zasięgu Mistral.
Ostatni etap programu modernizacyjnego zakłada przystosowanie lotniskowca do przyjęcia nowej grupy lotniczej. Jej trzonem będą samoloty Rafale Marine, które całkowicie wyprą wiekowe, choć zmodernizowane w ostatnich latach Super Étendard Modernisé (Próby operacyjne wyposażenia Rafale F3R, 2014-12-10; Pierwszy zmodernizowany Rafale M, 2014-10-08).